nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

21.11.2019 Belgische voeding verleidt Chinese consument

De economische missie naar China opende deze week heel wat deuren voor Belgische landbouw- en voedingsproducten. Tijdens de grootste Belgische handelsmissie tot nu toe, onder leiding van prinses Astrid, slaagde de agrovoedingssector er dagelijks in om zijn producten op de kaart te zetten bij de groeiende Chinese middenklasse.
De economische missie naar China loopt van 17 tot 22 november, maar het is nu al duidelijk dat een aantal opmerkelijke initiatieven de export van een breed gamma aan Belgische voeding en dranken, waaronder fruit, diepvriesaardappelproducten, bier, chocolade en koekjes en andere voedingsproducten naar China zullen boosten.
 
De agrovoedingssector greep de handelsmissie aan om onze topproducten uit de landbouw- en voedingssector bij de Chinese consument te promoten. “Omwille van de uitdagende Chinese markt is het van belang te laten zien welke kwaliteitsproducten we in ons aanbod hebben”, zegt voorzitter van Boerenbond Sonja De Becker. “De economische missie leende zich hier perfect voor. Nu is het van belang het handelskader verder te verbeteren, zodat een vlotte export gegarandeerd is.”
 
Tijdens de missie is opnieuw gebleken dat Belgische bieren, chocolade en koekjes al een sterke reputatie hebben in China. Zij effenen het pad voor andere Belgische voeding en dranken. De ontmoeting van de sector met onder andere Alibaba Group toonde dat nieuwe online vormen van retail ook nieuwe opportuniteiten kunnen bieden. “We merkten tijdens onze contacten met e-commerce spelers Alibaba Group en JD.com dat er een grote bereidheid is om samen te werken op maat van de Belgische bedrijven,” zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.
 
Tijdens een event over de Belgische aardappelsector vertelde sectorfederatie Belgapom het verhaal van de frietcultuur. Ook de innovatie in de Belgische aardappelsector kwam aan bod, zoals bijvoorbeeld het koppelen van remote sensing technologie aan adviessystemen als WatchITGrow van VITO. De inzet is nu om in China een aardappelcultuur te creëren, van teelt tot consument. Deze uitwisseling zal de Chinese en Belgische markten dichter bij elkaar brengen en biedt kansen voor export van aardappelproducten.
 
De Belgian Meat Office van VLAM, dat instaat voor de promotie van ons vlees in het buitenland, organiseerde samen met FAVV, Boerenbond, FEBEV en de China Meat Association, het seminarie ‘How disease control keeps African Swine Fever out of the Belgian stables’. Het seminarie gaf een klare kijk op de dagdagelijkse inspanningen van de sector om aan de hoogste bioveiligheidsnormen te voldoen en op de extra inspanningen die België leverde na de uitbraak van Afrikaanse varkenspest bij wilde everzwijnen. De Belgische expertise in het kader van bioveiligheid kan ook voor China een meerwaarde betekenen.
Met dit seminarie hoopt de sector om de deur te heropenen voor varkens-, runds- en pluimveevlees. Hierin zijn belangrijke stappen gezet tijdens de missie en ook in de toekomst zal hier nog verder op ingezet moeten worden.
 
De missie geeft ook een nieuwe impuls aan de export van groenten en fruit. Dat is zeer welkom, omdat de zware negatieve impact van de Ruslandboycot nog steeds erg voelbaar is voor de Belgische fruitsector. Alles werd uit de kast gehaald om onder meer de Conference peer te promoten. De agrovoedingssector blikt nu al tevreden terug op een geslaagde missie.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Twitter @Food_be

Volg VILT ook via