nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

23.10.2019 Beter Leven label scoort niet bij Nederlandse consument

In Nederland lanceerde de Dierenbescherming in 2007 het keurmerk ‘Beter Leven’. Hoe meer sterren op een verpakking, hoe diervriendelijker het product werd geproduceerd. Maar de Nederlandse consument loopt niet altijd warm voor het keurmerk. “Vooral bij de verse kipproducten wordt vaker voor de goedkopere huismerken gekozen”, klinkt het bij de Nederlandse Dierenbescherming. “En die scoren veel slechter op het vlak van dierenwelzijn.” Tijdens de ‘Beter Leven Week’ (van 21 tot en met 27 oktober) staat het Beter Leven keurmerk centraal in alle Nederlandse supermarkten. “We willen de consument aansporen om de productverpakking te controleren op de aanwezigheid van het Beter Leven keurmerk.”

Circa 1.800 veehouders in Nederland produceren volgens de standaarden van het keurmerk ‘Beter Leven’. “In dieraantallen is dit bijna 4 miljoen varkens, ongeveer 30 miljoen vleeskuikens, 4,3 miljoen leghennen, 30.000 runderen en circa 178.000 kalveren”, weet Niels Dorland, de woordvoerder van de Nederlandse Dierenbescherming. “Ondanks de sterke toename, voldoet 92 procent van de gehouden dieren in Nederland niet aan het keurmerk Beter Leven. Er is dus nog werk aan de winkel.” Om het keurmerk meer bekendheid te geven, staan de Nederlandse supermarkten deze week in het teken van ‘Beter Leven’.

Want ook aan de kant van de consument is er nog veel potentieel. “De consument kiest lang niet altijd voor Beter Leven”, reageert Niels Dorland. “Vooral bij de verse kipproducten wordt vaker voor de goedkopere huismerken gekozen, het wordt tijd dat hier verandering in komt. De consumenten hoeven niet te wijzen naar de overheden of de boeren, maar kunnen met hun eigen winkelmandje het verschil maken. In het geval van kipfilet kost dit maar enkele euro’s meer."

In ons land heeft minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) plannen om een soort ‘Beter Leven’ keurmerk in het leven te roepen. Hij gaf voormalig Boerenbond- en FAVV-topman Piet Vanthemsche – “die de vleesproductie kent van veld tot vork” – deze zomer de opdracht om zo’n centraal dierenwelzijnskeurmerk te ontwikkelen.

Bron: Boerenbusiness

Volg VILT ook via