Binnenkort Belgisch bier via Alibaba?

‘Food.be – Small country. Great food’. Onder dit motto vertrekt Fevia op handelsmissie naar China onder leiding van prinses Astrid. Samen met 29 van haar leden gaat de federatie van de Belgische voedingsindustrie de sector promoten bij e-commerce giganten Alibaba Group, JD.com en logistieke dienstverlener ZIH. “We willen nu nagaan of de platformen van Alibaba Group en JD.com geschikte kanalen zijn om onze Belgische voeding en dranken nog beter tot bij de Chinese consument te krijgen”, aldus CEO van Fevia Bart Buysse.
13 november 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:52
Lees meer over:
‘Food.be – Small country. Great food’. Onder dit motto vertrekt Fevia op handelsmissie naar China onder leiding van prinses Astrid. Samen met 29 van haar leden gaat de federatie van de Belgische voedingsindustrie de sector promoten bij e-commerce giganten Alibaba Group, JD.com en logistieke dienstverlener ZIH. “We willen nu nagaan of de platformen van Alibaba Group en JD.com geschikte kanalen zijn om onze Belgische voeding en dranken nog beter tot bij de Chinese consument te krijgen”, aldus CEO van Fevia Bart Buysse.
De Belgische voedingssector verdubbelde de voorbije vier jaar haar export naar China. Daarmee groeide China de voorbije jaren uit tot de tweede grootste overzeese exportbestemming voor onze voeding en dranken, na de Verenigde Staten. “Het gaat hard voor Belgische voeding en dranken op de Chinese markt”, vertelt Bart Buysse. “Op vier jaar tijd verdubbelde de omzet uit de export tot 226 miljoen euro in 2018.”

In aanwezigheid van prinses Astrid en dankzij de steun van het Waalse exportagentschap AWEX zullen Fevia en zijn leden in Shanghai spreken met het topmanagement van Alibaba Group. De doelstelling van die ontmoeting is om meer Belgische voeding en dranken in hun aanbod te krijgen. De Belgische voedingsbedrijven zullen B2B-ontmoetingen hebben met aankopers van verschillende online platformen.

“Authentieke kwalitatieve producten uit Europa vallen in de smaak bij de Chinese consument”, weet Buysse. “Onze internationaal gerenommeerde Belgische bieren, chocolade en koekjes hebben in China al vaste voet aan wal gekregen, maar de voorbije jaren zagen we ook een sterke groei van zuivel- en diepvriesaardappelproducten”.

Romain Cools van sectorfederatie Belgapom vult aan: “België is na de VS de tweede belangrijkste exporteur van diepvriesaardappelproducten naar China en wij verwachten een verdere stijging van de consumptie de komende jaren. Wij zullen tijdens de missie het imago van ons land als de bakermat van de frietcultuur versterken om onze export verder een duw in de rug te geven.”

China is echter geen evidente exportmarkt en blijft voorlopig gesloten voor onder andere Belgisch vlees. “Tijdens de missie zijn er gesprekken met Chinese autoriteiten rond verschillende marktopeningsdossiers, onder andere rond Belgisch varkensvlees, dat voorlopig niet meer mag worden geëxporteerd omwille van de Afrikaanse varkenspest”, zegt Philippe Van Damme van de sectorvertegenwoordiger Febev.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek