Bio wint aan populariteit, maar vooral in Wallonië

De biomarkt In België groeide in 2018 opnieuw met dubbele cijfers. “De totale bestedingen aan biologische producten stegen met 15 procent”, laat VLAM weten. In samenwerking met het statistiekbureau GfK Belgium volgde VLAM de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu op. “De groei situeert zich enkel in het zuiden van het land. Vlaanderen kent een stabilisatie en heeft zowel in absolute als in relatieve cijfers een duidelijke achterstand op Wallonië.” Omdat het aanbod in onze regio wel toeneemt, vindt ook landbouwminister Koen Van den Heuvel het merkwaardig dat het aandeel van het overtal Vlamingen in de uitgaven aan bio kleiner is dan 40 procent.
6 mei 2019  – Laatste update 4 april 2020 15:47
Lees meer over:

De biomarkt In België groeide in 2018 opnieuw met dubbele cijfers. “De totale bestedingen aan biologische producten stegen met 15 procent”, laat VLAM weten. In samenwerking met het statistiekbureau GfK Belgium volgde VLAM de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu op. “De groei situeert zich enkel in het zuiden van het land. Vlaanderen kent een stabilisatie en heeft zowel in absolute als in relatieve cijfers een duidelijke achterstand op Wallonië.” Omdat het aanbod in onze regio wel toeneemt, vindt ook landbouwminister Koen Van den Heuvel het merkwaardig dat het aandeel van het overtal Vlamingen in de uitgaven aan bio kleiner is dan 40 procent.

Uit een onderzoek van statistiekbureau GfK Belgium, in opdracht van VLAM, blijkt dat de Belgische gezinnen vorig jaar 760 miljoen euro aan biologische producten besteedden. “Een stijging van 15 procent tegenover 2017”, klinkt het. Vlaanderen heeft hierin een aandeel van 289 miljoen of 38 procent. “Met dit aandeel blijft Vlaanderen onder de verwachtingen en blijft het beduidend achter op Wallonië.” De sterke stijging van de biomarkt in Wallonië wordt vooral verklaard door de toename van het aantal aanbieders daar en een hogere aankoopfrequentie van bio van de Waalse consument. Het totaal aantal biokopers in Wallonië gaat richting de 95 procent.

Maar wat koopt de Belg nu ‘bio’? “De biobesteding van de gemiddelde Belg bestaat voor 40 procent uit aardappelen, groenten en fruit (AGF)”, weet VLAM. “Bij gangbare producten is dit aandeel van AGF slechts 23 procent.” De categorie ‘vlees, vis en ei’ neemt één vierde van de biobestedingen voor haar rekening. Deze categorie is voor de gangbare producten echter veel aanzienlijker (40%). Het zuivelaandeel schommelt zowel bij bio als bij het gangbare circuit rond de 20 procent. De graanproducten nemen bij bio 12 procent in en bij de gangbare producten negen procent. Wijn en bier tot slot zijn bij bio goed voor drie procent van het assortiment tegenover negen procent bij het gangbare.

Het marktaandeel van bio in Vlaanderen bleef vorig jaar stabiel waardoor de kloof met Wallonië groter werd. In het zuiden van het land bedraagt dit aandeel ruim zes procent terwijl Vlaanderen 2,5 procent haalt. “Het marktaandeel van de biologische versproducten in België blijft beperkt maar groeit gestaag en bedraagt nu 3,9 procent”, aldus VLAM. “De vleesvervangers hebben met 27 procent het grootste marktaandeel.” Scoren ook goed: bio-eieren, groenten, fruit en aardappelen. Gevogelte en vlees presteren onder het gemiddelde.

En de prijs, hoe zit het daarmee? “Biologische versproducten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten”, weet VLAM. “Er zijn wel grote verschillen per product. Het grootste verschil is er bij eieren. Een bio-eitje is bijna dubbel zo duur als een standaard scharreleitje maar het prijsverschil verkleint. Het kleinste prijsverschil is er bij vleesvervangers. Hier is de biovariant slechts 16 procent duurder dan het gangbare product.” Vorig jaar besteedde de Belg gemiddeld zo’n 46 euro aan bioproducten. “Vooral aan biozuivel en biogroenten.”

Meer weten? Klik hier.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek