Bolt en StuBru maken zomerradio op groene stroom

In juli en augustus zendt de radiozender Studio Brussel elke avond live uit vanop zijn Camping Belgica. De energiestart-up Bolt staat in voor de stroom, met een mobiel zonnepark. “Consumenten die graag groene stroom willen, kunnen bij ons kiezen uit lokale energieopwekkers: windmolens in de Gentse haven, zonnepanelen van een tennisclub in Zelem, een waterkrachtcentrale in de Maas of een biovergister bij een lokale landbouwer bijvoorbeeld.”
7 juli 2020  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:55

In juli en augustus zendt de radiozender Studio Brussel elke avond live uit vanop zijn Camping Belgica. De energiestart-up Bolt staat in voor de stroom, met een mobiel zonnepark. “Consumenten die graag groene stroom willen, kunnen bij ons kiezen uit lokale energieopwekkers: windmolens in de Gentse haven, zonnepanelen van een tennisclub in Zelem, een waterkrachtcentrale in de Maas of een biovergister bij een lokale landbouwer bijvoorbeeld.”

De festivalcampings blijven deze zomer leeg. Maar de radiozender Studio Brussel verzon een alternatief en bricoleerde Camping Belgica: een mobiele radiostudio waar elke avond een dj een liveset speelt. Dat experiment zal volledig op groene stroom draaien, via een samenwerking met Bolt. In augustus 2019 lanceerde de start-up een energieplatform dat ‘streekstroom’ verzekert. De consument die graag groene stroom wil, kan via Bolt kiezen uit lokale energieopwekkers.

Bolt noemt zichzelf het allereerste energieplatform dat het Belgische stroomnet echt duurzaam wil maken. "We worden collectief om de tuin geleid. Heel wat zogenaamde groene energie wordt opgewekt door vervuilende centrales en met groencertificaten uit het buitenland groen gemaakt. Wij willen een alternatief aanbieden op deze weinig transparante energiemarkt", zegt het energieplatform.

Dat wil Bolt doen door energie opnieuw tastbaar maken. "Door als schakel te fungeren tussen de energieverbruiker en de energie-opwekker kunnen we garanderen dat de stroom die je koopt echt groen, lokaal en voor een eerlijke prijs is geproduceerd", klinkt het. Als een consument energie aankoopt bij Bolt koopt hij dus als het ware groene stroom in de korte keten. Hij kan in zijn buurt kiezen bij welke opwekker hij stroom afneemt: bij een varkensbedrijf of  KMO met zonnepanelen op zijn dak, bij een melkveebedrijf met een vergistingsinstallatie of bij een intercommunale met een windmolen. 

Een jaar en een kapitaalinjectie van 900.000 euro van de energieleverancier Luminus later leidt Bolt de groene energie van een 70-tal producenten naar de stroomkasten van 6.000 consumenten. Maar de start-up wil verder gaan in zijn strijd voor het klimaat, en kijkt daarvoor naar de evenementensector. “Festivals hebben een ecologische voetafdruk”, zegt medeoprichter en CEO Pieterjan Verhaeghen. “Organisatoren werken wel aan duurzaamheid en recycleren drinkbekers, maar als het over energie gaat, is nog veel progressie mogelijk.”

Voor Bolt is dit een voorproefje van hoe de festivalzomer er in de toekomst kan uitzien. Pieterjan Verhaeghen ziet het project met StuBru als een testcase voor hij het plan op grotere schaal uitrolt. “Om een evenement als Rock Werchter volledig op hernieuwbare energie te laten draaien zijn meer dan 1.000 zonnepanelen nodig.” Technisch is dat mogelijk volgens Verhaeghen, maar het is vooral een financiële krachttoer, al vinden ze dat niet onoverkomelijk bij Bolt.

Toch blijft Bolt in de eerste plaats een leverancier van groene stroom. “Eigenlijk is dit een zijproject”, zegt Pieterjan Verhaeghen, “want we verdienen er niets mee.” Bolt moet zich dus volop toeleggen op het veroveren van de hernieuwbare-energiemarkt. “Tegen eind 2021 willen we 25.000 consumenten bereiken. Op termijn hopen we op 100.000 klanten. Vanaf dan tel je echt mee in de sector.”

Meer weten over Bolt? Klik hier.

Bron: De Tijd / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek