nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

17.08.2015 Britse supermarkten zwichten voor het boerenprotest

In Groot-Brittannië is de ‘Milk Trolley Challenge’, waarbij melkveehouders de winkelrekken met spotgoedkope melk leeghaalden en een boze boer met twee koeien een supermarkt binnen wandelde, niet zonder resultaat gebleven. De ene na de andere warenhuisketen garandeert een minimum melkprijs. Bij Aldi en Lidl is dat net als bij ASDA 28 pence per liter, terwijl Morrisons belooft om nog tot en met de winter minstens 26 pence te betalen. In die laatste keten blijft melk van het huismerk laag geprijsd en wordt de hogere prijs gekoppeld aan een nieuw merk, ‘Morrisons Milk for Farmers’, met de belofte dat 10 pence van de winkelprijs voor een liter melk rechtstreeks naar de landbouwers gaat. Zij spelen de bal dus terug naar de Britse consument die zelf in het winkelrek moet kiezen voor duurdere melk waar de boer beter van wordt.

De Britse retailers hebben met hun zuivelleveranciers een nieuwe prijs afgesproken die hoger zou liggen dan hetgeen ze tot nu voor melk betaalden. Hoeveel dat precies is, willen de supermarkten niet kwijt. Zij eisen dat de zuivelindustrie de hogere melkprijs meteen doorschuift naar de producenten. Arla, de grootste zuivelverwerker in het Verenigd Koninkrijk, had recent zijn standaardprijs nog verlaagd naar 23,66 pence per liter.

Het lijkt er sterk op dat de supermarkten gezwicht zijn onder druk van de boerenprotesten. Hoewel vreedzaam waren die acties niet goed voor het imago van de warenhuisketens. Via Twitter, andere (sociale) media en een petitie voor minimum melkprijzen hadden de actievoerders met de steun van het grote publiek de druk hoog opgevoerd. Ondanks de prijsverhoging in de winkel zou het deel van de melkprijs dat naar de Britse boeren gaat nog altijd te laag zijn om de kosten te dekken.

De boeren die mee gestreden hebben voor betere prijzen, onder andere door alle melk uit de winkelrekken van vele supermarkten te halen, reageren verdeeld op de koerswijziging van de supermarkten. Sommigen verwelkomen het als een eerste stap in de goede richting terwijl anderen achterdochtig blijven en vrezen dat het weinig meer is dan een marketingstunt. Verder luidt de kritiek dat Morrisons alle verantwoordelijk afschuift op de consument terwijl ze zelf de prijs naar beneden gepraat hebben in de onderhandelingen met de zuivelindustrie.

Bekijk hier de video van twee koeien die plots opduiken aan het zuivelrek van een ASDA-supermarkt in Stafford.

Bron: The Guardian

Beeld: The Guardian

In samenwerking met: Boerderij

Volg VILT ook via