Brochure helpt siertelers met bedrijfsbeslissingen

In de nieuwe brochure ‘Kostprijsberekening en rentabiliteit in de sierteelt’ wordt haarfijn uitgelegd hoe siertelers de kostprijsberekeningen op hun bedrijf het best aanpakken. Via enkele voorbeelden worden de verschillende manieren en aspecten van kostprijsberekening geïllustreerd en wordt getoond hoe siertelers het effect van bepaalde bedrijfsbeslissingen op de kostprijs van hun product kunnen simuleren. In de brochure staan ook tal van tips over hoe zij de rentabiliteit van hun bedrijf én hun teelten kunnen verbeteren.
10 september 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:46
Lees meer over:

In de nieuwe brochure ‘Kostprijsberekening en rentabiliteit in de sierteelt’ wordt haarfijn uitgelegd hoe siertelers de kostprijsberekeningen op hun bedrijf het best aanpakken. Via enkele voorbeelden worden de verschillende manieren en aspecten van kostprijsberekening geïllustreerd en wordt getoond hoe siertelers het effect van bepaalde bedrijfsbeslissingen op de kostprijs van hun product kunnen simuleren. In de brochure staan ook tal van tips over hoe zij de rentabiliteit van hun bedrijf én hun teelten kunnen verbeteren.

In het kader van het demonstratieproject ‘Telen met inzicht’, uitgevoerd door het Proefcentrum voor Sierteelt (PCS), het Vlaams Milieuplan Sierteelt (VMS) en het Algemeen Verbond van de Belgische Siertelers en Groenvoorzieners (AVBS), hebben onderzoekers de voorbije twee jaar heel wat sierteeltbedrijven bezocht om zo gedetailleerde kostprijsberekeningen te maken. “Via informatiesessies hebben we al een tipje van de sluier rond dit thema kunnen oplichten”, zegt Dieter Blancquaert van PCS. “Als kroon op het werk heeft PCS al deze kennis en ervaring gebundeld in de brochure ‘Kostprijsberekening en rentabiliteit in de sierteelt’.”

Meer dan ooit staat rentabiliteit hoog op de agenda van veel sierteeltbedrijven en sectororganisaties. “Door de ecologische verduurzaming van de sector en de stijgende productiekosten staat de rentabiliteit vaak onder druk, terwijl economische duurzaamheid een belangrijke voorwaarde is om ook op andere vlakken te kunnen verduurzamen en in de toekomst te kunnen investeren”, verduidelijkt Dieter Blancquaert, auteur van de brochure. “Naast een kwaliteitsvolle productie is het vandaag de dag van groot belang om als sierteler inzicht te hebben in de cijfers van het bedrijf en voldoende aandacht te besteden aan marketing.”

Een correcte kostprijsberekening van de verschillende producten op het bedrijf is een belangrijk onderdeel van een goed businessplan. “De realiteit heeft echter uitgewezen dat hier bij vele siertelers het schoentje wringt…”, weet Dieter Blancquaert. “Een gebrek aan inzicht in de kostenstructuur van het bedrijf en de sierteeltproducten kan immers leiden tot het nemen van verkeerde beslissingen, die de rentabiliteit van het bedrijf (verder) onder druk kunnen zetten.” Veel sierteeltbedrijven hebben vandaag de dag heel wat plantensoorten in hun productassortiment. Zo’n grote diversiteit laat hen toe snel in te spelen op trends, maar het bemoeilijkt het opzetten van een gedetailleerde boekhouding.

“De ene teelt vraagt al wat meer aandacht en grondstoffen dan de andere, hetgeen vaak niet doorgerekend wordt aan de klant”, zegt Dieter Blancquaert. “Ook bij monocultuurbedrijven stelt dit probleem zich. Het klaarmaken van bestellingen en transportkosten worden amper in rekening gebracht.” Net om die reden is het demonstratieproject ‘Telen met inzicht’ tot stand gekomen. Elke beslissing die een bedrijfsleider neemt, heeft een impact op de kostprijs en rentabiliteit van zijn teelten. “Om zeker te zijn dat je de juiste bedrijfsbeslissingen neemt, is het belangrijk deze impact te simuleren. De brochure dient als leidraad om zelf kostprijsberekening uit te voeren en geeft tips op welke manier je de rentabiliteit van je bedrijf en haar producten kan verhogen.”

Bekijk de volledige brochure hier.

Beeld: Proefcentrum voor Sierteelt

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek