Carrefour zet bio in de etalage én in promotie

Carrefour claimt voortaan de goedkoopste bioproducten van het land te hebben. Wie elders een vergelijkbaar product goedkoper vindt, krijgt het verschil terugbetaald - à la Colruyt. “Al krijg je geen geld, enkel bonuspunten”, schrijft Het Laatste Nieuws. De nieuwe aanpak past in de campagne 'Act For Food', die de winkelketen internationaal opzet. Ze wil zowel personeel als klanten ertoe bewegen om beter te eten. De prijs van voeding mag de weg naar een gezonder eetpatroon niet belemmeren, klinkt het. BioForum betreurt dat de supermarkten aan een prijzenslag met bioproducten zijn begonnen.
11 september 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:46
Lees meer over:

Carrefour claimt voortaan de goedkoopste bioproducten van het land te hebben. Wie elders een vergelijkbaar product goedkoper vindt, krijgt het verschil terugbetaald - à la Colruyt. “Al krijg je geen geld, enkel bonuspunten”, schrijft Het Laatste Nieuws. De nieuwe aanpak past in de campagne 'Act For Food', die de winkelketen internationaal opzet. Ze wil zowel personeel als klanten ertoe bewegen om beter te eten. De prijs van voeding mag de weg naar een gezonder eetpatroon niet belemmeren, klinkt het. BioForum betreurt dat de supermarkten aan een prijzenslag met bioproducten zijn begonnen.

Carrefour wil de voornaamste partner van de consument zijn in diens voedingstransitie. "Het wordt tijd dat we er echt iets gaan aan doen", legt woordvoerder Baptiste van Outryve uit wat 'Act For Food' betekent. De voedingstransitie is volgens Carrefour de grootste mondiale uitdaging gezien de groeiende wereldbevolking, het uitgeput geraken van natuurlijke hulpbronnen en de grote hoeveelheid voedsel die verspild wordt. In het licht van de gewenste transitie ziet de keten heel wat voordelen in biologische voedingsproducten: ze hebben een hogere voedingswaarde, ze zijn gezonder, ze hebben meer smaak en ze bevatten gegarandeerd geen schadelijke stoffen. Bovendien helpt biolandbouw mee in de strijd tegen de klimaatverandering.

Act For Food is een wereldwijd programma van Carrefour met concrete, lokale acties om een gezonder eetpatroon te ontwikkelen. Het wordt georganiseerd in elk land waar de groep actief is, dus ook in België. Het ‘Act For Food’-programma van Carrefour België zal 14 engagementen omvatten. De verlaagde tarifering voor het biomerk is het eerste. Vandaag telt Carrefour BIO zo’n 1.500 verschillende voedings- en andere producten. De andere engagementen van Carrefour worden de volgende weken bekendgemaakt. Wat daar zeker bij zal zijn, is dat de consument wordt aangespoord om lokale producten te kopen.

"Voor een goed begrip: de laagsteprijsgarantie voor Carrefour Bio betekent niet dat biovoeding even goedkoop wordt als klassieke voeding", aldus Van Outryve. "We moeten erkennen dat er een verschil blijft in teeltwijze en in kosten voor de producent. Wat we wel beloven, is dat we niet duurder zullen zijn dan andere bio-aanbieders." Intern zal het bedrijf ook initiatieven nemen om zijn personeel de producten van Carrefour Bio te leren kennen.

Bij Colruyt, dat van zijn laagsteprijsgarantie een speerpunt heeft gemaakt, zegt woordvoerster Hanne Poppe dat de keten een prijsvolger blijft, ook voor bioproducten. "Goedkopere producten zijn voor ons wel haalbaar, mits innovaties in de teelttechniek of door de opschaling van kleinere bioboeren naar grotere bedrijven. We zijn er wel allemaal bij gebaat dat elke schakel in de keten een correcte vergoeding krijgt voor zijn gecreëerde meerwaarde. De aankoopprijzen die we hebben afgesproken met de boeren, gaan we niet herzien."

Boerenbond vreest dat het engagement van Carrefour inzake bio zal resulteren in een neerwaartse druk op de prijzen. "Of er nu lagere prijzen komen voor traditionele voeding of voor biovoeding, de warenhuisketens zullen altijd zo goedkoop mogelijk willen inkopen. En dus riskeren ze een deel van de prijsverlaging op rug van de producent te verhalen", zegt woordvoerder Stijn De Roo.

Die vrees deelt sectororganisatie BioForum. Directeur Lieve Vercauteren zegt daarover het volgende: "Bio is duurder omdat de productiekosten van biologische landbouwers hoger zijn. Wil Carrefour toch een lagere winkelprijs voor bio, dan zou het eigen marge kunnen inleveren. Ter promotie van bio zou dat goed zijn op voorwaarde dat de prijsdruk na verloop van tijd niet verschuift richting producent."

Volgens BioForum zijn producenten al langer bezorgd over de prijsvorming van bio omdat Aldi en Lidl hun gamma zeer scherp prijzen. "Met een prijzenslag in bio zijn wij als sector niet gediend, en het zou nefast zijn voor zowel producenten als gespecialiseerde biowinkels. Bovendien zal het de supermarkten verleiden tot aankoop van buitenlands product, wat het risico op fraude met het biolabel vergroot", aldus Vercauteren.

Bron: Het Laatste Nieuws / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek