Charter ‘Beyond Chocolate’ voor duurzame chocolade

Tientallen bedrijven, ngo's, middenveldorganisaties, onderzoeksinstellingen en overheidsvertegenwoordigers hebben een charter ondertekend dat voor de Belgische chocoladesector een 100 procent duurzaam geproduceerde chocolade moet opleveren tegen 2025 en een leefbaar inkomen moet garanderen voor de cacaoproducenten waar de Belgische chocoladesector mee samenwerkt. De ondertekening vond plaats in Chocolate Nation in Antwerpen, het nieuwe belevingscentrum voor Belgische chocolade dat deze maand de deuren opent.
6 december 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:47
Lees meer over:

Tientallen bedrijven, ngo's, middenveldorganisaties, onderzoeksinstellingen en overheidsvertegenwoordigers hebben een charter ondertekend dat voor de Belgische chocoladesector een 100 procent duurzaam geproduceerde chocolade moet opleveren tegen 2025 en een leefbaar inkomen moet garanderen voor de cacaoproducenten waar de Belgische chocoladesector mee samenwerkt. De ondertekening vond plaats in Chocolate Nation in Antwerpen, het nieuwe belevingscentrum voor Belgische chocolade dat deze maand de deuren opent.

Het sectorbreed partnerschap ‘Beyond Chocolate’ brengt al zowat 80 stakeholders samen: Choprabisco (de sectorfederatie van de Belgische chocolade-industrie), producerende bedrijven (Barry-Callebaut, Cargill, Puratos …), ngo’s (Rikolto, Trias, Fairtrade Belgium …), retailers zoals Delhaize, Aldi, Lidl, Carrefour en Colruyt die zich engageren voor hun huismerken, de Vlaamse universiteiten, vakbonden, sociale impactinvesteerders ... Het staat bovendien open voor bijkomende partners die zich achter de engagementen willen scharen. Duurzaamheidsorganisaties The Shift en IDH Sustainable Trade Initiative speelden een coördinerende rol bij de totstandkoming van het partnerschap.

Het charter omvat onder meer engagementen om in landen als Ghana en Ivoorkust kinderarbeid aan te pakken, ontbossing tegen te gaan en een volwaardig inkomen te voorzien en onderwijskansen te bieden aan (gezinnen van) de cacaoproducenten. Daarnaast investeert de sector tot 2025 jaarlijks 35 miljoen euro om alle in België geproduceerde chocolade te laten voldoen aan een van de bestaande certificeringsstandaarden rond duurzaamheid en/of ze te laten maken met cacaoproducten uit de bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma's. De grote retailers beloven eveneens om hun huismerkproducten gecertificeerd te maken en cacaoboeren een leefbaar inkomen te bezorgen.

"Duurzame handel is het juiste businessmodel, want het zorgt ervoor dat de handel winstgevend is voor iedere deelnemer aan de keten en niet slechts enkelingen die met het grootste deel van de winst gaan lopen", vertelt een opgetogen vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo, die zelf aanvankelijk het initiatief had genomen voor ’Beyond Chocolate’ en absoluut aanwezig wilde zijn bij de ondertekening van het charter.

"Dit is een positieve eerste concrete stap, maar niet alle certificeringssystemen en bedrijfsprogramma's leggen de lat even hoog", zegt een tevreden maar voorzichtige Bart Van Besien van Oxfam-Wereldwinkels. "Gecertificeerde chocolade is niet per se duurzame chocolade. Certificering kan het inkomen van boeren verbeteren, maar om een leefbaar inkomen te bereiken, volstaat het voorlopig niet. Daar zal men de inspanningen moeten verhogen." Ook fairtradelabel Fairtrade Belgium zegt "waakzaam" te zullen zijn over de realisaties van het charter. Fairtrade kondigt verder aan dat het naar aanleiding van Beyond Chocolate zijn verplichte minimumprijs voor cacao optrekt van 2.000 naar 2.400 dollar per ton en de premie bovenop de aankoopprijs voor boerenorganisaties van 200 naar 240 dollar.

Rikolto, het vroegere Vredeseilanden, engageert zich eveneens voluit. “Bij Rikolto hebben we de praktische kennis en ervaring in huis om die doelstellingen mee waar te maken”, zegt Jan Wyckaert, directeur van Rikolto in België. “Onze teams coachen vandaag wereldwijd 16 coöperaties met 14.000 boeren en boerinnen op vlak van zakelijke vaardigheden en gebruik van duurzame landbouwpraktijken om waardevolle ecosystemen te bewaren. De contracten die we tot stand helpen brengen, focussen op samenwerking op langere termijn, leefbare inkomens voor de producenten en een billijke verdeling van risico’s en winsten. (…) Het is nu zaak om ook vanuit de samenleving de druk hoog te houden, zodat die woorden dagelijkse praktijk worden.”

België is na Nederland en Duitsland de grootste importeur van cacaobonen in Europa, en is, met 600.000 ton, de op één na grootste chocolade-exporteur ter wereld. In de Belgische cacaoverwerkende industrie en de chocoladesector zijn zo’n 500 bedrijven actief. Verschillende stemmen uit de chocoladesector wijzen er op dat de prijs voor chocolade in de winkel zou kunnen stijgen door de maatregelen van Beyond Chocolate, maar ze hopen op begrip daarvoor bij de consument.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek