Chinezen lusten Belgische frietjes

Belgapom, de Belgische aardappelfederatie, wil tijdens de handelsmissie in China de Chinezen frietjes leren eten. China is nu al de grootste producent van aardappelen, goed voor meer dan een kwart van de wereldproductie. Maar qua consumptie hinkt het land ver achterop. Door te focussen op de friet, sluit men aan bij de Chinese eetcultuur van "street food". Twee Belgische ondernemers zijn bovendien van plan om een eerste Belgische frituur te openen in China.
20 november 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:52
Belgapom, de Belgische aardappelfederatie, wil tijdens de handelsmissie in China de Chinezen frietjes leren eten. China is nu al de grootste producent van aardappelen, goed voor meer dan een kwart van de wereldproductie. Maar qua consumptie hinkt het land ver achterop. Door te focussen op de friet, sluit men aan bij de Chinese eetcultuur van "street food". Twee Belgische ondernemers zijn bovendien van plan om een eerste Belgische frituur te openen in China.
De Chinese overheid focust zelf ook steeds meer op de aardappel. De teelt ervan is immers veel duurzamer dan rijst of tarwe (voor noedels): er is minder water nodig en minder ruimtebeslag. “Voor België ligt hier een kans om de kennis en innovatie die we hebben opgebouwd rond aardappelteelt met de Chinezen te delen”, zegt Romain Cools van Belgapom. Onder meer het Vlaams instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) is bezig met 'remote sensing'-technologie, waarbij de oogst en weersomstandigheden met satellieten of drones worden gevolgd.
 
En ook op het vlak van export biedt de toenemende focus van China op aardappelen kansen. België is de grootste exporteur van diepvriesfrieten ter wereld. Maar de export naar China blijft tot nu toe erg bescheiden, met zo'n 25.000 à 30.000 ton per jaar.
 
In 2020 start Belgapom een twee jaar durende promotiecampagne voor de Belgische friet, opgehangen rond ‘James Bint’, een vette knipoog naar ‘James Bond’. Volgend jaar vindt in Kortrijk de tweejaarlijkse Interpom-conferentie plaats, de grootste indoorbeurs rond de waardeketen van de aardappel, en daar wordt voor het eerst een Chinese delegatie uitgenodigd door Belgapom. Ook VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, wil dat consumenten wereldwijd de Belgische friet als dé referentie zien voor kwaliteit. “Dit wordt onderbouwd door hen te informeren over onze frietcultuur in de brede zin: van uitstekende aardappelteelt over een verwerkende industrie die tot de beste ter wereld behoort, tot de tradities en authenticiteit van Belgische frieten”, klinkt het.
 
In de marge van de missie raakte bekend dat twee Belgische ondernemers van plan zijn om een eerste Belgische frituur te openen in China. Die komt in de stad Guangzhou, onder de noemer "Lucky Belgian Fries". "Hopelijk wordt het een succes, want het is niet makkelijk om de juiste producten te vinden", legt Cools uit. Zo mag er geen ossenwit worden ingevoerd en moeten de Belgen ook op zoek naar een geschikte aardappelvariëteit. Enkele jaren geleden probeerde een andere Belg ook al onze nationale trots in China te slijten, toen in Shanghai, maar dat werd geen succes.

Bron: Belga / Eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek