nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

06.05.2019 Co-CEO’s Greenyard geloven in de toekomst

Het Belgische beursgenoteerde fruit- en groentebedrijf Greenyard heeft sinds enkele maanden twee CEO’s, met naast eigenaar en oprichter Hein Deprez ook de Nederlander Marc Zwaaneveld. De eerste stuurt het bedrijf commercieel, terwijl de tweede de opdracht heeft om een transformatieproces uit te werken. Want het bedrijf zit al een tijdje in lastige papieren. De krant De Tijd bracht de twee samen voor een interview.

Het beursgenoteerde Greenyard groeide doorheen de jaren uit tot een wereldspeler, met een jaarlijkse verkoop voor meer dan vier miljard euro verse en bewerkte groenten aan supermarktketens binnen en buiten Europa. Door onder meer de eis van supermarkten in heel Europa voor lagere prijzen, de droge zomer en een wereldwijde terugroepactie na een bacteriële besmetting in z’n Hongaarse fabriek kwam het bedrijf echter in de problemen, met een schuldenberg van naar schatting 350 miljoen euro (5,5 tot zes keer meer dan de brutobedrijfswinst). Daardoor gingen de banken zich mengen in het management van het bedrijf, en zij gaven Greenyard 15 maanden de tijd om in alle rust zijn transformatieplan uit te voeren.

Het bedrijf is dus gedwongen om te herstructureren: 422 jobs staan op de helling, de potgrondtak is al verkocht, ook de groenteconservenfabrieken worden wellicht verkocht, en er wordt gezocht naar investeerders om 140 miljoen euro of meer in het bedrijf te investeren. De Nederlander Marc Zwaaneveld, die eerder de afvalgroep Van Gansewinkel saneerde, moet die herstructurering in goede banen leiden.

In het duo-interview in de krant De Tijd komen de twee eerst terug op hoe het bedrijf in de problemen is geraakt. “Door externe factoren zoals het weer en de besmetting in Hongarije, die ons eenmalig veel geld kostte. Al hebben we er geen klanten door verloren”, vertelt Deprez, die eraan toevoegt dat hier en daar verkeerde beslissingen zijn genomen en er te weinig tijd genomen is bij de stappen vooruit. “Wie bedrijven overneemt, doet goede en minder goede overnames”, verduidelijkt Zwaaneveld, die terloops benadrukt dat zijn aanstelling geen beslissing was van de banken. “Het bedrijf was historisch decentraal ingesteld. We hebben onvoldoende gebruikgemaakt van de kracht van de groep. Dat doen we nu wel. Er is meer samenwerking.”

“In 35 jaar heeft Hein een waanzinnig bedrijf gebouwd waar de hele Benelux trots op mag zijn”, gaat Zwaaneveld verder. “Als Greenyard niet zo snel gegroeid was, was het nu geen Europese topspeler. Maar door de groei zijn er schulden in het bedrijf gekomen. Te veel, daar moeten we eerlijk in zijn. Nu rechten we onze rug en bouwen we aan een volgende fase.” En die fase kijken ze met vertrouwen tegemoet. “In de afgelopen maand hebben we akkoorden gesloten met Carrefour België en het Britse Tesco. Bij Carrefour leveren we alle verse groenten en fruit. Bij Tesco het hele diepvriesrayon. Ondanks de problemen met onze Hongaarse diepvriesfabriek zijn we erin geslaagd het vertrouwen te vergroten”, vertelt Deprez, die blijft geloven dat hogere winstmarges mogelijk zijn.

Deprez: “Ik denk dat we absoluut de juiste marges kunnen bereiken. Al zal dat grillig gaan en tijd vergen. Doordat onze sector meer en meer naar het verticale model evolueert, is er erg veel spanning op de markt. Dat zet druk op de prijzen. Niet al onze concurrenten geven zich zomaar gewonnen, en dat is hun goed recht. Maar om mee te kunnen moet je groot genoeg zijn. Want ook de supermarktketens worden steeds groter. Vandaag zijn we een slachtoffer van de prijzenslag, maar wie is over vijf of tien jaar nog actief in onze sector? Bedrijven die voldoende schaalgrootte hebben en de juiste service kunnen bieden, zoals wij.”

Deprez gelooft daarnaast, ondanks het verdwijnen van de potgrondtak en waarschijnlijk ook van de conserventak, nog steeds in zijn model om alles aan te bieden: verse groenten, hun bevroren en de conservenvariant. “We staan nog altijd achter het idee”, vertelt hij. “Het is absoluut geen schande om eens een stap achteruit te zetten, je te versterken en te focussen. (…) We leveren nu aan 19 van de 20 grootste ketens in Europa. Ik kan me voorstellen dat we over tien jaar nog maar bij 10 van de 20 leverancier zijn. Maar wel veel intensiever, waardoor we zullen groeien. Vandaag werkt één keten met wel 50 leveranciers. De grootste levert amper 10 procent van de groenten en het fruit. Dat gaat veranderen. Ons model van nauwe samenwerking met de supermarkten wordt de norm. Kijk naar onze nieuwe contracten met Carrefour België en Tesco.”

De tendens waarbij supermarktketens meer groenten rechtstreeks bij de boer gaan kopen, ziet Deprez tot slot niet als een bedreiging. “Dat bewijst dat ons model juist is: verticaal integreren”, vertelt hij, waarmee hij bedoelt om een zo groot mogelijk deel van de schakels tussen het veld en het bord in handen te hebben. “Supermarkten kunnen dat zelf doen, of met een partner zoals wij. Goedkope discountsupermarkten als Lidl kunnen dat zelf doen omdat hun aanbod veel beperkter is dan in klassieke supermarkten. Die laatste zullen geneigd zijn een partner te kiezen. Wij hebben contacten met telers in de hele wereld en kunnen de supermarkten de nodige service aanbieden.”

Bron: De Tijd

Volg VILT ook via