nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

10.01.2020 Coca-Cola in de clinch met Frankrijk

De Franse supermarktketen Intermarché wil minder producten van Coca-Cola in zijn rekken. Klanten zijn steeds meer op zoek naar gezonde en lokale producten en gesuikerde frisdranken passen niet meer in dat duurzame verhaal. Het Amerikaanse bedrijf zette ondertussen alle leveringen on-hold.
De retailer is in een stevige ruzie verwikkeld met de Amerikaanse drankenreus. Ze zijn het niet eens over welke frisdranken dit jaar geleverd moeten worden. Daarop besliste Coca-Cola om al zijn leveringen naar alle winkels van Intermarché en zusterbedrijf Netto stil te leggen.
 
Volgens Thierry Cotillard van Intermarché dringt Coca-Cola zijn gamma op. “Onze klanten willen steeds gezondere producten die zo weinig mogelijk impact hebben op het milieu”, schrijft hij in een brief. “Ze kiezen meer en meer voor producten zonder plastic verpakking die zo min mogelijk bewerkt zijn en liefst zo lokaal mogelijk geproduceerd worden.”
 
Die trend blijkt ook uit de dalende verkoop in de Franse supermarkten, terwijl de omzet steeg. Wat wel goed scoort zijn bio-producten en lokale producten met een AOP-label, dat is een Europees label voor producten van beschermde afkomst (Appelation d’Origine Protégée). Die beweging onder het mom ‘minder, maar beter’ trekt zich niet enkel in de rijkere steden op gang, maar is ook te merken op het platteland in en in de buitenwijken.
 
Intermarché speelt er zelf ook op in. Vorig jaar lanceerde het de app Yuka, die aangeeft hoe gezond een product is. Daarop volgde de belofte om ruim 900 producten van het huismerk te verbeteren. De retailer zette ook een aantal te weren additieven op een ‘blacklist’ en voorzag meer plaats voor verse groenten en fruit en bio-producten. In die filosofie heeft Coca-cola volgens de supermarkt geen plaats meer.
De verkoop van frisdrank is in 2019 bovendien met 3,2 procent gedaald. “Bij ons ging het zelfs over 4 procent”, aldus Intermarché. “We willen plaats vrijmaken in onze winkels voor gezondere dranken die gemaakt worden door kmo’s.” Het aantal Coca-colaproducten wordt gehalveerd, van 90 tot ‘maar’ 40 of 50. En dat was serieus tegen de zin van het Amerikaanse bedrijf. Want een halvering van het gamma zou een verlies kunnen opleveren van ongeveer 9 procent.
 
Cotillard vindt dat Coca-cola misbruik maakt van zijn machtspositie. “We kunnen niet aanvaarden dat een multinational onze waarden op de helling zet”, zegt hij. Zo zou Coca-cola ermee gedreigd hebben om een prijsstijging van 60 procent door te voeren als Intermarché het aanbod zou halveren. “Ze proberen ons te belemmeren om nieuwe producten van kleine spelers binnen te brengen”, aldus Cotillard. Intermarché overweegt om gerechtelijke stappen te zetten. De winkels die Intermarché in Wallonië uitbaat, zouden geen impact hebben van de vete.
 
Coca-cola van zijn kant houdt vol dat het zijn gamma niet wil opdringen en dat de leveringen tijdelijk on-hold gezet zijn in afwachting van een akkoord om het contract, dat op 31 december 2019 afliep, te verlengen.
 
De drankengigant kwam vorig jaar negatief in het nieuws na de beslissing om de flessen kleiner te maken. Dat kwam er als antwoord op de Franse frisdranktaks. Zo werden de flessen van 2 liter verkleind naar 1,75 liter, terwijl de prijs met 5 cent steeg.

Bron: De Standaard

Volg VILT ook via