Colruyt Group ontwikkelt eigen ‘vertical farm’

Vanaf het najaar van 2019, als alles goed loopt, kunnen bij Bio-Planet kruiden gekocht worden uit de zelfontwikkelde installatie voor vertical farming van Colruyt Group. Momenteel is Colruyt Group volop een installatie voor dergelijke meerlagenteelt aan het testen. De stap naar een zelfontwikkelde vertical farm kadert voor de retailgroep in een “breder streven naar duurzamere producten, verkorte ketens en innovatie.”
29 november 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:47
Lees meer over:

Vanaf het najaar van 2019, als alles goed loopt, kunnen bij Bio-Planet kruiden gekocht worden uit de zelfontwikkelde installatie voor vertical farming van Colruyt Group. Momenteel is Colruyt Group volop een installatie voor dergelijke meerlagenteelt aan het testen. De stap naar een zelfontwikkelde vertical farm kadert voor de retailgroep in een “breder streven naar duurzamere producten, verkorte ketens en innovatie.”

Colruyt Group wil met de technologie kwalitatieve planten telen met een zeer kleine ecologische voetafdruk. De groep stelt dat voor eenzelfde hoeveelheid plantjes in z’n testinstallatie 20 keer minder ruimte nodig is dan bij klassieke teelt, en dat de voordelen op ecologisch vlak groot zijn. “Met onze meerlagenteelt creëren we de perfecte omstandigheden voor een plant”, stelt Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt Group en verantwoordelijk voor productverduurzaming. “Lucht, licht, water en voedingsstoffen worden gecontroleerd toegediend in de ideale hoeveelheden. Zo verbruiken we niet meer energie en grondstoffen dan strikt nodig en kan de plant tegelijk optimaal groeien. Pesticiden worden zo overbodig. De plantjes zijn dus 100 procent natuurlijk. Ze zijn bovendien twee keer sneller volgroeid dan bij klassieke teelt. En de kwaliteit blijft het hele jaar door even hoog, los van de weersomstandigheden.”

In de testinstallatie werden die voordelen in het voorbije klein jaar concreet. “We verbruiken nu al 90 procent minder water en 50 procent minder nutriënten dan bij klassieke teelt”, aldus Goethaert. “Alle stoffen die de plant niet opneemt, hergebruiken we. Bovendien werken we enkel met gezuiverd regenwater. Onze ledverlichting is twee keer efficiënter dan de huidige standaard op de markt. En de installatie draait op groene stroom van eigen windturbines en zonnepanelen.” De retailer gaat daarnaast nog verder om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden, en werkt daarom aan een recycleerbare verpakking, een langere houdbaarheid en een beperking van de transportkilometers door de vertical farm in de toekomst in een distributiecentrum te integreren.

Colruyt Group wil met de technologie, die volledig is uitgewerkt binnen de eigen R&D-afdeling, kruiden op de markt brengen “met een intense, pure smaak en met een uitgesproken duurzaam karakter.” Inhoudelijk werkt de R&D-afdeling samen met enkele kennisinstellingen, en er zijn ook gesprekken met mogelijke partners. “Een deel van de planten willen we trouwens ter beschikking stellen aan innoverende ondernemers die rond voedingstrends werken”, vertelt Goethaert. “Samen kunnen we onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om onze producten te verwerken.”

De eerste kruiden zouden in het najaar van Bio-Planet te koop moeten zijn bij Bio-Planet, onder het eigen huismerk Boni Selection. “Bio-Planet staat voor gezonde, pure en lokale producten”, vertelt Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet. “Bovendien zijn onze klanten early adopters en meerwaardezoekers. Ze zijn vragende partij voor producten met een duurzaam verhaal.” Vandaag worden de kruiden ook al geteeld met biogecertificeerd zaad en substraat.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Colruyt Group

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek