Consument vraagt warenhuizen eerlijk vlees

Een groep consumenten roept de warenhuizen op om hun koopgedrag op een verantwoorde manier te beïnvloeden. “Gebruik allerhande trucs om de consument te manipuleren naar de juiste, meest ecologisch verantwoorde keuze”, aldus Ingrid Renders die eerder ook al het ‘Ik ben meer dan mijn kasticket’-platform lanceerde. Dat platform is een initiatief van Rikolto, Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond en Test-Aankoop, en ook verschillende supermarkten werken mee.
19 maart 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

Een groep consumenten roept de warenhuizen op om hun koopgedrag op een verantwoorde manier te beïnvloeden. “Gebruik allerhande trucs om de consument te manipuleren naar de juiste, meest ecologisch verantwoorde keuze”, aldus Ingrid Renders die eerder ook al het ‘Ik ben meer dan mijn kasticket’-platform lanceerde. Dat platform is een initiatief van Rikolto, Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond en Test-Aankoop, en ook verschillende supermarkten werken mee. 

Vanuit de verontwaardiging over het Veviba-vleesschandaal herinnert een groep consumenten aan de oproep die ze vorig jaar lanceerden richting supermarkten om de consument beter op te voeden, “zodat we duurzame producten aanschaffen”. Bedoeling van het initiatief is om het nichepubliek dat reeds bewust consumeert te overstijgen en een groter publiek aan te spreken. Door de macht van het getal probeert de coalitie druk te zetten op de warenhuizen, om de eis naar duurzaamheid nog ernstiger te nemen.

"Delhaize werkt al van bij het begin mee", aldus woordvoerder Roel Dekelver over het ‘Ik ben meer dan mijn kasticket’-initiatief. "Als zij met vragen zitten, antwoorden wij daarop. Delhaize wil sowieso het voorbeeld geven." Behalve antwoorden op die vragen, informeert de supermarkt ook de klanten in de winkel. "We kopen zo veel mogelijk Belgische producten aan. We communiceren ook transparant."

Ook Colruyt werkt sinds januari actief mee aan het webplatform. Daarnaast zet de keten op verschillende manieren, zoals een applicatie en een website, in op informatie voor de klanten. "We maken er een punt van om de klanten te informeren over onder andere de herkomst", aldus woordvoerster Hanne Poppe. De oproep in De Standaard om het koopgedrag van de consument te manipuleren naar duurzamere producten, heeft de supermarktketen "genoteerd".

Lidl werkt ook mee en zegt daarnaast ook 3 miljoen euro te hebben geïnvesteerd in het keurmerk 'Beter Leven' voor varkensvlees, "in de hoop dat andere Belgische retailers hun gamma ook zouden aanpassen". "Dat is helaas niet gebeurd", aldus Lidl. "Veel consumenten zijn zich vandaag ook niet voldoende bewust van de betekenis van bio- of andere labels op de verpakkingen", klinkt het ook. "Een product is pas duurzaam wanneer het effectief een duurzaamheidslabel draagt, niet wanneer er een mooie slogan op de verpakking staat." Ook stelt de supermarktketen dat België het voortouw moet nemen op het vlak van dierenwelzijn. "Als de EU-norm niet toereikend is, moet ons land een eigen directieve uittekenen die alle stakeholders aanmoedigt tot het nemen van ethisch verantwoorde beslissingen."

Carrefour zegt ook een samenwerkingsvorm met onder andere Rikolto, Fairtrade Belgium en Test-Aankoop te hebben. "We stonden met hen al in contact, we hebben daar alle belang bij", aldus woordvoerder Baptiste van Outryve. "Als we vragen krijgen, geven we daarop een antwoord." Het platform is volgens hem een goed initiatief. Het gaat weliswaar om een engagement van zowel de retailer als de consument, klinkt het.

(Her)lees hier de geVILT over een duurzaam aankoopbeleid voor de retail. 

Bron: De Standaard / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek