Consumptie van kip stijgt lichtjes in België

De aankopen van vers gevogelte, konijn en wild in België stegen in 2014 lichtjes met 0,3 procent. De groei is volledig te danken aan de stijgende consumptie van kip (+1,4%). Door de lagere gemiddelde prijs van afgelopen jaar daalde de totale besteding aan gevogeltevlees wel met ruim twee procent. Binnen de gevogeltecategorie neemt kip 84 procent van het aandeel voor zijn rekening. Hoewel kip steeds vaker wordt gekocht in supermarkten en minder in speciaalzaken, zien we wel toenemende interesse voor kip met meerwaarde en biokippen.
23 april 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:30
Lees meer over:

De aankopen van vers gevogelte, konijn en wild in België stegen in 2014 lichtjes met 0,3 procent. De groei is volledig te danken aan de stijgende consumptie van kip (+1,4%). Door de lagere gemiddelde prijs van afgelopen jaar daalde de totale besteding aan gevogeltevlees wel met ruim twee procent. Binnen de gevogeltecategorie neemt kip 84 procent van het aandeel voor zijn rekening. Hoewel kip steeds vaker wordt gekocht in supermarkten en minder in speciaalzaken, zien we wel toenemende interesse voor kip met meerwaarde en biokippen.

Uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux in opdracht van VLAM blijkt dat binnen de korf van vlees, vis en gevogelte het volumeaandeel van gevogelte verder toeneemt. Het afgelopen jaar steeg dat aandeel van 24,7 naar 28 procent. In waarde heeft gevogelte nu 24 procent van deze markt in handen. Vlees blijft de koploper, maar ziet zijn aandeel verder krimpen. Het neemt wel nog ruim de helft van het volume voor zijn rekening (57,2%). De categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ blijft schommelen rond 15 procent volumeaandeel, maar in waarde uitgedrukt wint deze categorie aan belang (17,9%).

De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 10,2 kilo gevogelte, wild en konijn en besteedde er 81 euro aan. Het aantal kopers blijft zeer hoog (97%). In tegenstelling tot vlees blijft de aankoopfrequentie van gevogelte in België vrijwel stabiel. Producten uit deze categorie worden zo’n 23 keer gekocht. Kip is de absolute nummer één in de categorie gevogelte. In 2014 consumeerde de doorsnee Belg 8,23 kilo kip en 1,24 kilo kalkoen en 280 gram ander gevogelte. Door de lagere prijs voor kip, daalden de bestedingen voor kip met één procent.

Ook de gemakstrend tekent zich duidelijk af in de kippenrayon. Het aandeel verwerkte en versneden kip stijgt tot 82 procent van het volume en zelfs 87 procent van de bestedingen. Het aandeel van hele braadkippen is gezakt van 26 procent in 2008 naar 18 procent vorig jaar. Soepkippen worden nauwelijks nog gekocht. Het marktaandeel zakt onder de één procent.

Kip wordt het vaakst gekocht in supermarkten. Vooral de hard discount zag zijn volumeaandeel stijgen tot 26,5 procent, terwijl dit in 2008 slechts 19,6 procent was. De andere grote supermarkten hebben een aandeel van 37,7 procent. De speciaalzaak, zowel slager als poelier, komt verder onder druk te staan en is op lange termijn de grootste verliezer: het marktaandeel is op zeven jaar tijd gekrompen van een kleine 20 naar 13 procent. De buurtsupermarkt heeft voor kip een gelijkaardig aandeel als de speciaalzaak en kan dit marktaandeel over de jaren heen aanhouden.

Opvallend is ook dat het segment van duurdere kippen (meer dan acht euro per kilo) groeit. In 2008 was het marktaandeel ervan beperkt tot acht procent, vandaag behoort al een vierde van het braadkippenassortiment tot dit hogere segment. Ook de biokip is een klein maar groeiend segment. Het middensegment, kippen in de prijsklasse tussen vier en acht euro, komt verder in de verdrukking, terwijl de standaardkip haar marktaandeel van ongeveer 42 procent behoudt.

VLAM liet via de Marktmaker-community ook online een panel van 100 consumenten bevragen over de productiewijze van kip. Daaruit blijkt dat de Vlaming voorstander is van betere leefomstandigheden voor kippen, van gezonde kippenvoeding zonder allerlei toevoegingen en van een natuurlijke en volwaardige groei van de kippen. Hij wil hiervoor echter slechts in beperkte mate een meerprijs betalen. Daaruit concludeert VLAM dat er ruimte is voor dergelijke systemen zolang de meerprijs beperkt blijft en de meerwaarde duidelijk en betrouwbaar gecommuniceerd wordt.

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek