Coöperatie Hoogstraten scoorde met aardbei en tomaat

Coöperatie Hoogstraten kijkt tevreden terug op 2017, dat een omzet van 236 miljoen euro opleverde. Dat is 14 miljoen euro meer (+6,4%) dan het jaar voordien. De continue groei in de omzetcurve van de veiling is allesbehalve vanzelfsprekend want amper twee jaar geleden werd voor het eerst de kaap van 200 miljoen euro overschreden. Vorig jaar namen de aangevoerde volumes toe, maar hielp ook de gunstige prijsvorming van aardbeien en tomaten bij het realiseren van een mooi jaarresultaat.
15 januari 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:38
Lees meer over:

Coöperatie Hoogstraten kijkt tevreden terug op 2017, dat een omzet van 236 miljoen euro opleverde. Dat is 14 miljoen euro meer (+6,4%) dan het jaar voordien. De continue groei in de omzetcurve van de veiling is allesbehalve vanzelfsprekend want amper twee jaar geleden werd voor het eerst de kaap van 200 miljoen euro overschreden. Vorig jaar namen de aangevoerde volumes toe, maar hielp ook de gunstige prijsvorming van aardbeien en tomaten bij het realiseren van een mooi jaarresultaat.

Het nieuwe jaar vat de veiling uit de Noorderkempen aan in de wetenschap dat een fusie met BelOrta onderzocht maar niet weerhouden is, en met de herinnering dat 2017 een goed jaar was voor de coöperatie en zijn leden-tuinders. Met 32.000 ton aardbeien is Coöperatie Hoogstraten onbetwist marktleider en een belangrijke speler op de Europese aardbeienmarkt. Aardbeien namen een erg sterke start in 2017, zowel qua productie als qua prijsvorming. De aanvoer verliep met pieken en dalen. Door de relatieve schaarste in de maand juli waren de prijzen torenhoog. In het najaar was er meer aanbod dan vraag, vooral laat in het seizoen (november-december). “Daardoor was het wachten tot midden december om terug op een normaal prijsniveau te komen”, licht verkoop- en marketingmanager Jan Engelen toe.

Met de aanvoer van aardbeien gaat het hard in Hoogstraten want de veiling rondde in 2010 de kaap van 25 miljoen kilo en doet zeven jaar later nog 7 miljoen kilo beter. 2017 was zonder meer een goed aardbeienseizoen, enerzijds vanwege het op één na grootste volume (2016 was met 33 miljoen kilo het recordjaar), anderzijds vanwege de op één na hoogste middenprijs ooit. “Dit gaat zeker op voor producenten die een min of meer constant aanbod hadden.” Door de belichte teelt van Sonata kan de veiling het jaar rond aardbeien aanbieden.

Net zoals het aardbeienseizoen verliep ook het tomatenseizoen naar wens, vooral omdat 2017 voorbijging zonder een langdurige dip in de prijsvorming. Het groeiende volume aangevoerde tomaten, 86.000 ton in 2017, is gespreid over losse tomaten, trostomaten en in toenemende mate speciale soorten. Door het geringe aanbod vanuit het door slecht weer geteisterde Spanje startte het seizoen met een uitstekende prijsvorming voor tomaten uit belichte teelt. Ook de verdere omschakeling naar ‘specials’ (snacktomaat, kerstomaat, coeur de boeuf, enz.) maakt dat de gemiddelde waarde van de tomaten sterk stijgt.

Paprikatelers verging het vorig jaar minder goed. De prijs voor hun groente kende weinig opflakkeringen. Of het lag aan de uitbreiding van het paprika-areaal, vooral in Nederland, durft de veiling niet met zekerheid te zeggen. Ook komkommer, asperges, kiwibessen en kersen – weliswaar kleinere producten voor Coöperatie Hoogstraten – kenden minder goede resultaten. Komkommer leed onder een “chronisch lagere prijsvorming”. Kiwibessen en kersen kregen af te rekenen met de late lentenachtvorst. Toen we na die koudeprik alsnog een warm en droog voorjaar kregen, was het aanbod asperges te groot om voor dit product een goede prijs te realiseren.

Bovenstaande kanttekeningen niet te na gesproken, kan Coöperatie Hoogstraten tevreden terugblikken op 2017. Het voorbije jaar zal herinnerd worden voor de grote volumes en de hoge kwaliteit van de aangevoerde producten. In het persbericht wordt ook verwezen naar “de goede relaties in 2017”, wat volgens Engelen slaat op de verstandhouding met zowel telers als afnemers. “Uiteraard zijn er al eens logistieke of andere problemen, en liggen ook wij wel eens wakker van de prijsdruk, maar we houden de dialoog altijd open en zoeken voortdurend naar een goede manier om daarmee om te gaan. We streven er altijd naar om toegevoegde waarde te creëren voor de leden-telers. Dat lukt ons door niet lang stil te blijven zitten, maar integendeel in te zetten op productinnovatie en nieuwe concepten.”

Als teler topkwaliteit produceren is een belangrijk eerste deel van het werk. Het product aan de man brengen, is nog een ander paar mouwen en spek naar de bek van Coöperatie Hoogstraten. “Het voorbije jaar is in binnen- en buitenland sterk ingezet op promotie”, zegt Engelen. Hij verwijst om te beginnen naar het internationaal aardbeiencongres dat de ogen van de wereld op Hoogstraten richtte. Met De Lijn zijn er afspraken gemaakt omtrent de bestickering van autobussen met reclame voor gezond lekkers. In Antwerpen kleurt een tram zelfs helemaal rood van de afgebeelde aardbeien.

Goede herinneringen bewaart de marketingmanager ook aan het scholenproject ‘Hopsabees’, dat voorziet in een gratis lessenpakket en voor het derde jaar op rij aan belangstelling won. Hopsabees is een bewegingsprogramma voor kleuters. Het zocht een oplossing voor de vaststelling dat kinderen net zoals volwassenen te weinig bewegen en te weinig fruit eten. Met originele oefeningen en leuke kleurplaten brengt Hopsabees op een originele manier gezonde voeding én een gezonde levenswijze in de leefwereld van kleuters.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek