nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

20.04.2020 Coronacrisis zorgt voor revival van plasticverpakkingen

Nadat campagnes als ‘Mei Plasticvrij’ behoorlijk succesvol waren, leek 2020 het jaar te worden waarin het gebruik van plastic beperkt zou worden. Maar door de coronacrisis lijkt daar verandering in te komen. Een aantal grote Amerikaanse spelers zoals Starbucks verboden al eerder het gebruik van herbruikbare verpakkingen. Volgens Essenscia, de federatie van de chemiebedrijven, zal de coronacrisis voor nuance in het debat zorgen. “Vroeger werd enkel gefocust op het afvalprobleem, nu worden ook de voordelen zichtbaar”, klinkt het.

Al een aantal jaren komt er steeds meer kritiek op de grote massa plastic die we gebruiken. Al die plastic zorgt voor een enorme afvalberg en is vaak moeilijk te recycleren. In 2017 werd berekend dat in de periode tussen 1950 en 2015 ongeveer 6.300 miljoen ton plastic afval werd gegenereerd, waarvan het grootste deel terecht kwam op stortplaatsen of in de natuurlijke omgeving. Door fragmentatie en degradatie wordt dit plastic omgezet tot een veelvoud aan steeds kleinere deeltjes. Deze zogenaamde ‘microplastics’ zijn ook massaal terug te vinden in oceanen, waar ze door vissen worden opgenomen en op die manier ook in ons bord belanden.

Al een aantal jaren is de maand mei daarom uitgeroepen tot ‘Mei plasticvrij’. Via allerlei acties wil de initiatiefnemers van de campagne mensen sensibiliseren rond het gebruik van plasticverpakkingen. Ook de wetgever, de voedingsindustrie en de retail sprongen mee op de kar. In de zomer van 2018 werd een sectoraal verpakkingsplan goedgekeurd door de Vlaamse regering. Daarin stond onder meer bepaald dat tegen 30 juni 2019 betalende plastic kassazakken moesten afgeschaft worden en tegen eind 2019 moesten de eenmalige plastic tasjes voor groenten en fruit in de ban.

Maar nu kunnen de zorgen over voedselhygiëne als gevolg van de coronacrisis juist gaan leiden tot meer gebruik van plastic verpakkingen, staat te lezen in een rapport van het persagentschap Bloomberg. In de VS hebben bijvoorbeeld al verschillende staten het gebruik van herbruikbare boodschappentassen verboden of ontmoedigd en een verbod op wegwerpzakjes werd ingetrokken.

In ons land loopt het zo’n vaart nog niet, maar het Voedselagentschap heeft in het licht van de coronapandemie geadviseerd aan het winkelpersoneel om herbruikbare zakken niet te vullen. De klant moet dat zelf doen. “Ook voor de herbruikbare zakjes voor groenten en fruit wordt dat aangeraden”, zegt Hans Cardyn van retailfederatie Comeos.

Chemiefederatie Essenscia ziet opnieuw nuance in het debat komen rond plasticverpakkingen. “Vroeger focuste de buitenwereld zich vooral op het afval- en recyclageprobleem dat plastic veroorzaakt, denk maar aan de plasticsoep in oceanen. Maar nu worden ook de voordelen duidelijk, vooral op vlak van gezondheidszorg, hygiëne en voedselveiligheid”, zegt woordvoerder Gert Verreth.

Bron: De Standaard/eigen verslaggeving

Volg VILT ook via