Danone investeert opnieuw in de fabriek in Rotselaar

Door het installeren van een groeibeperking gaf Danone België zijn melkveehouders het signaal dat de fabriek in Rotselaar meer melk ontvangt dan het kan verwerken. Aan het belang van de Belgische site binnen de Franse zuivelgroep doet dat blijkbaar geen afbreuk want na 2015 en 2017 wordt er nu opnieuw geïnvesteerd. Het gaat om 4,5 miljoen euro voor onder andere een waterzuiveringsinstallatie, schrijft De Tijd. De merkproducten van de zuivelproducent verliezen wel terrein door de groeiende populariteit van yoghurt van de huismerken van de supermarkten.
9 oktober 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:47
Lees meer over:

Door het installeren van een groeibeperking gaf Danone België zijn melkveehouders het signaal dat de fabriek in Rotselaar meer melk ontvangt dan het kan verwerken. Aan het belang van de Belgische site binnen de Franse zuivelgroep doet dat blijkbaar geen afbreuk want na 2015 en 2017 wordt er nu opnieuw geïnvesteerd. Het gaat om 4,5 miljoen euro voor onder andere een waterzuiveringsinstallatie, schrijft De Tijd. De merkproducten van de zuivelproducent verliezen wel terrein door de groeiende populariteit van yoghurt van de huismerken van de supermarkten.

Zuivelproducent Danone gaat dit jaar opnieuw investeren in zijn fabriek in Rotselaar, waar hij yoghurt van de merken Actimel, Vitalinea en Activia maakt. In 2015 trok Danone al 13,5 miljoen euro uit voor nieuwe machines om Activia en Vitalinea te maken en in 2017 ging 10 miljoen euro naar verschillende vernieuwingen, waaronder nieuwe opslagtanks. “De investeringen tonen dat Rotselaar erg belangrijk blijft voor Danone”, zegt Wim Bauwens, CEO van Danone België, in De Tijd.

In zijn recentste jaarrapport staat dat de zuivelproducent erop achteruit gaat in ons land. “Yoghurt van de huismerken van de supermarkten lepelt klanten weg bij Danone”, aldus De Tijd. “Terwijl de markt licht groeit, verliest Danone terrein. Hoe hoog het marktaandeel van Danone is, wil het bedrijf niet kwijt. De omzet daalde vorig jaar met 3,04 procent naar 307,9 miljoen euro.”

“De huismerken winnen terrein omdat ze tegenwoordig allerlei soorten yoghurt aanbieden: bio, Griekse yoghurt enzovoort”, zegt Bauwens. “Wij willen bereiken dat de mensen meer yoghurt eten en dat ze ook vaker voor ons kiezen. Belgen eten gemiddeld 18 kilogram yoghurt per jaar. In landen zoals Nederland en Frankrijk is dat dubbel zo veel.” Hij verwacht dat de populariteit van bio de komende jaren alleen maar zal toenemen. Danone wil daarom meer biologische zuivel op de markt brengen.

Daarnaast wil Danone ook meer producten verkopen via budgetsupermarkten als Aldi en Lidl. De merkenfabrikant stelt zich zo bloot aan concurrentie van goedkope huismerken, maar het kan niet anders omdat de hard discounters fors terrein wonnen ten koste van vooral de klassieke supermarkten van Carrefour en Delhaize.

Samen met de jaarresultaten maakte Danone ook bekend dat het een voortrekkersrol opneemt door een Nutri-Score toe te kennen aan al haar verse zuivelproducten in België. Nutri-Score is een vrijwillig voedingslabel waarmee minister van Volksgezondheid Maggie De Block de voedingsindustrie wil aanzetten om de consument beter te informeren over de voedingswaarde van voedingsmiddelen. Meer dan 70 procent van de Danone-producten op de Belgische markt scoort een A of een B in het Nutri-Scoresysteem.

Bron: De Tijd / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek