nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

03.10.2019 De Lijn haalt zich woede van melkveehouders op de hals

Donderdag voerde Bite Back actie bij zuivelfabrikant FrieslandCampina in Aalter. Voor de productie van melk moeten koeien kalven, maar "waar zijn die 150.000 kalfjes gebleven?", verwezen de dierenrechtenactivisten naar een gecontesteerde campagne van veganismevereniging BE Vegan. In Antwerpen en Gent reden trams rond met daarop de (anti)reclameboodschap dat melk dodelijk is voor kalveren. Landbouwers zijn razend vanwege de respectloze campagne van de veganistische lobby. Zowel individueel als via hun belangenorganisaties lieten ze hun ongenoegen blijken bij De Lijn. Onder meer brancheorganisatie MilkBE en het Algemeen Boerensyndicaat legden klacht neer bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Boerenbond vroeg aan De Lijn om de campagne onmiddellijk uit het straatbeeld weg te halen, wat intussen gebeurde.

BE Vegan stelt zich als belangenvereniging tot doel om veganisme te promoten. Daar hoort reclame bij voor plantaardige voeding, en blijkbaar ook antireclame voor dierlijke producten. Niet vlees maar melk moet het in Gent en Antwerpen ontgelden. De vereniging kocht daar advertentieruimte bij De Lijn en mocht die geheel naar eigen smaak invullen. Het resultaat zijn trams die rondrijden met de boodschap ‘Melk is dodelijk … voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’.

Op de website van de vereniging wordt dat nog aangedikt om dan verzoenend te besluiten: “Met deze actie viseren we allesbehalve individuele landbouwers, maar willen we de algemene melkconsumptie aan de kaak stellen. Landbouwers zouden geholpen moeten worden om een omschakeling te maken naar diervrije en milieuvriendelijke alternatieven.” De reactie van landbouwers die publiekelijk worden afgeschilderd als dierenbeulen laat zich raden. Woedend zijn ze, en die boosheid ventileren ze bij hun landbouworganisaties maar ook rechtstreeks bij De Lijn. Ook VILT kreeg een boze telefoon van een boer die het niet pikte dat zijn stiel en een kwaliteitsvol voedingsproduct zo besmeurd worden, en een overheidsbedrijf als De Lijn daaraan meewerkt.

Bij het Algemeen Boerensyndicaat heerst vooral onbegrip over het feit dat voertuigen van een overheidsbedrijf als medium worden gebruikt voor ‘fake news’. “In de deontologische code van Lijncom, het bedrijf verantwoordelijk voor de publiciteitswerving van De Lijn, staat overduidelijk dat voor boodschappen met een dubieuze oorsprong en/of bedoeling geen plaats is op trams en bussen. Wel, de boodschap dat melk dodelijk is, gaat veel verder dan dubieus. Dit is totaal misleidend, zelfs bijna misdadig te noemen”, zegt ABS-directeur Eric Claeys. Zijn organisatie legde klacht neer bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). “De ontvangst van onze klacht is inmiddels bevestigd, en dinsdag komt de jury samen om er zich over te buigen”, aldus Claeys. Ook de brancheorganisatie MilkBE, waarin zowel de drie Belgische landbouworganisaties als de zuivelindustrie vertegenwoordigd zijn, doet beroep op JEP om een ethisch oordeel te vellen.

Net als bij de collega's van ABS stond de telefoon bij Boerenbond roodgloeiend naar aanleiding van de vegancampagne in Antwerpen en Gent. Voorzitter Sonja De Becker nam zelf contact met de directeur-generaal van De Lijn, om de stigmatiserende en beschuldigende tramcampagne van BE Vegan aan te klagen. Ze wees hem op de zorg die melkveehouders dragen voor hun dieren en vroeg om de campagne meteen stop te zetten. Bij de openbare vervoersmaatschappij staat vandaag (donderdag) een intern overleg gepland naar aanleiding van alle commotie. Van de nieuwe voogdijminister Lydia Peeters (Open Vld), die gecontacteerd werd door ABS-voorzitter Hendrik Vandamme, kreeg De Lijn te horen dat ze “een juiste beslissing” dienen te nemen. Donderdagavond kon Sonja De Becker tijdens de jaarlijkse Nazomerontmoeting van Boerenbond reeds meegeven dat de lijn gehoor gaf aan hun eis, en de trams op datzelfde moment ontdaan werden van alle stickers.

BE Vegan misprijst zowel het product als de productiewijze. Dat is niet alleen een slag in het gezicht voor vele hardwerkende landbouwers, maar staat ook haaks op de recente aanbevelingen van de Belgische Hoge Gezondheidsraad. Melk en zuivelproducten worden erkend als een belangrijke bron van eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Ze hebben hun plaats in een voedingspatroon dat de gezondheid bevordert. Een dagelijkse inname tussen 250 en 500 milliliter aan melk en melkproducten wordt aanbevolen. Geen van de plantaardige alternatieven wordt gelijkgesteld met melk voor wat betreft hun effecten op de gezondheid. “Het is overduidelijk”, besluit het Algemeen Boerensyndicaat: “melk is niet dodelijk, melk is gezond en noodzakelijk. En dit weet eigenlijk iedereen.”

Uitgerekend op de dag dat landbouwers en hun organisaties hun weerzin laten blijken voor de anti-melkcampagne van BE Vegan hebben demonstranten van Bite Back post gevat voor de poorten van FrieslandCampina met borden van kalfjes. “De kalfjes hebben voor de industrie geen nut”, verklaarde Benjamin Loison van Bite Back aan persagentschap Belga. “Ze worden gedood, in België zowat 150.000 per jaar.” De dierenrechtenorganisatie roept FrieslandCampina op om alternatieven te zoeken, zoals plantaardige melk. Er zouden nog meer acties in Vlaamse steden volgen om “aandacht te vragen voor het dierenleed achter een glas melk of een hap yoghurt”.

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Beeld: BE Vegan

Volg VILT ook via