nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

08.11.2016 Delhaize stopt met discountformule Red Market

Warenhuisketen Delhaize trekt de stekker uit zijn discountformule Red Market. De 13 bestaande winkels worden tegen begin december omgevormd tot zelfstandige AD- of Proxy Delhaizewinkels. Volgens Delhaize werd Red Market opgericht om een aantal innovatieve concepten uit te testen. “De discounter heeft zijn nut bewezen, maar omdat belangrijke investeringen nodig waren om het voortbestaan van Red Market te verzekeren, hebben we beslist om de discountformule stop te zetten”, luidt het.

Red Market werd in 2009 gelanceerd als de nieuwe discountformule van Delhaize. De eerste winkel stond in het Naamse Gembloux. "De ambitie was het uittesten van allerlei vernieuwende retailconcepten", klinkt het bij Red Market, zoals bijvoorbeeld volledige selfscanning, aanschuiven in slang aan de kassa, nieuwe promo- en marketingtactieken en ruimere openingsuren. "Het merk heeft ook zijn nut bewezen aangezien veel van deze concepten doorheen de jaren ook met succes in de Delhaize-winkels geïntroduceerd werden."

Om Red Market verder uit te rollen, zouden er echter "belangrijke en risicovolle investeringen" nodig zijn geweest. "Er wordt nu dan ook formeel gekozen om de investeringsmiddelen te concentreren op de uitbouw van een sterk Delhaize-merk", zo staat in een persbericht. Vanaf deze week al zullen de betrokken winkels, waarvan drie in Vlaanderen (Gent, Opwijk en Tielt-Winge), overgedragen worden aan de nieuwe zelfstandige eigenaars en omgebouwd worden. Ze zullen daarvoor een tiental dagen gesloten zijn. Tegen begin december zou Red Market helemaal uit het straatbeeld verdwenen zijn.

De 254 mensen die in de Red Market-winkels werken, zullen door de zelfstandige eigenaars worden overgenomen. "Ze behouden dus hun job en dit onder de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden", benadrukt Dekelver. Voor drie winkels wordt nog een zelfstandige overnemer gezocht. Ook die worden omgebouwd en zullen voorlopig worden uitgebaat door Smart Food Shopping (de entiteit boven Red Market, die deel uitmaakt van Delhaize).

Bron: Belga

Volg VILT ook via