nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

17.04.2015 Diepvriesgroentesector focust zich op buitenland

Omdat de diepvriesgroentesector zich vanaf dit jaar richt op de buitenlandse markt, heeft VLAM deelgenomen aan Internorga, de belangrijkste beurs voor de cateringsector en foodservice in Duitsland. “Met meer dan 1.300 exposanten uit 25 landen en 95.000 bezoekers is deze beurs een must voor elke sector die zich richt naar de foodservice”, motiveert VLAM de beursdeelname. “Het Duitse publiek was duidelijk onder de indruk van het ruime assortiment van groenten en specialiteiten van de Belgische industrie”, klinkt het na afloop.

Begin 2015 gooide de sector van vriesverse groenten haar strategie helemaal om. In het verleden werd enkel promotie gevoerd op de Belgische markt, maar door het toegenomen belang van export heeft de sector beslist om de promotie in de toekomst hoofdzakelijk toe te spitsen op het buitenland, met een focus op de Duitse markt. In 2013 overschreed de Belgische productie van vriesverse groenten voor het eerst de magische grens van één miljoen ton. Het merendeel ervan wordt geëxporteerd naar de buurlanden. Duitsland en Frankrijk zijn goed voor een aandeel van respectievelijk 24 en 23 procent van de uitvoer. Ook het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Italië zijn belangrijke exportlanden. De uitvoer naar derde landen neemt een steeds belangrijkere plaats in. In 2013 werd al 10,3 procent uitgevoerd naar landen buiten Europa.

Met de deelname aan Internorga wou VLAM de mensen van de foodservice warm maken om meer groenten te gebruiken in hun keuken en tegelijk de Belgische diepvriesspecialiteiten in de kijker zetten. Gedurende zes dagen werd op de stand van VLAM gekookt met vriesverse groenten. “De kok wist de bezoekers te verrassen met soepen, quiches, wokmaaltijden, salades en andere groentebereidingen. Het Duitse publiek was onder de indruk van het ruime assortiment. Vooral de mixen en salades konden rekenen op veel belangstelling”, aldus VLAM. De beursdeelname leverde heel wat contactgegevens van potentiële klanten op, maar volgens VLAM is het nog afwachten welke commerciële deals de beurs effectief oplevert.

Deze beursdeelname past in een ruimere campagne die VLAM voert voor vriesverse groenten in het buitenland. De slogan van deze campagne luidt ‘Freeze! What about Belgian frozen vegetables?’. Naast de beursstand zijn er onder meer brochures en postkaarten die allemaal verwijzen naar een vijftalige website waarop de bezoekers de troeven van de Belgische diepvriesgroenten kunnen ontdekken.

Meer informatie: www.belgianfrozenveg.be

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via