nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

27.04.2017 Digitale toegankelijkheid Departement L&V bekroond

In digitale tijden als deze is een toegankelijke website waarop je als bezoeker vlot je weg vindt naar de info die je zoekt van goudwaarde. Het Departement Landbouw en Visserij leverde de voorbije jaren heel wat inspanningen om het digitale contact met de landbouwadministratie zo vlot mogelijk te maken – denk bijvoorbeeld aan het e-loket. Omdat de website van Landbouw en Visserij de meest toegankelijke website van de Vlaamse overheid is, ontving het departement een webtoegankelijkheidsaward van de dienst Diversiteitsbeleid. 

Nu ook de dienstverlening van de overheid steeds nadrukkelijker het digitale tijdperk binnenstapt, kunnen overheidsdiensten zich geen rommelige of onduidelijke website meer veroorloven. Al jaren maakt ook het Departement Landbouw en Visserij werk van een gebruiksvriendelijk portaal waar landbouwers terechtkunnen voor info over wetgeving, subsidieaanvragen of voor het indienen van hun verzamelaanvraag. Op een totaal van meer dan 500 websites is de website van het Departement Landbouw en Visserij één van de twintig websites van de Vlaamse overheid met een Anysurfer-label.

Daarbovenop ontving het departement deze week van de dienst Diversiteitsbeleid ook een heuse toegankelijkheidsaward. Een eerste plaats en dus de meest toegankelijke website van de Vlaamse overheid, onder meer dankzij het vlot navigeren op de website en de duidelijkheid van de online formulieren die landbouwers en andere bezoekers invullen. Maar de award betekent niet dat er op de lauweren mag gerust worden: na de zomer van 2018 moet de website aan strengere toegankelijkheidsnormen beantwoorden, en tegen 2020 streeft de Vlaamse overheid ernaar om alle transacties te digitaliseren.

“Toegankelijke sites kunnen makkelijker gevonden worden door een zoekmotor”, zo klinkt het. “Daardoor is het dus makkelijker om bezoekers naar de site te lokken. Bezoekers zullen je site ook graag bezoeken omdat de inhoud logisch en duidelijk is. Daardoor komen er minder vragen per telefoon of mail. Het maakt ook dat de site makkelijker bereikbaar is via trage internetverbindingen en met mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Tenslotte is een toegankelijke website ook een must voor specifieke doelgroepen, zoals personen met een tijdelijke of permanente functiebeperking of ouderen die niet gewend zijn om veel met de computer om te gaan.” 

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via