nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

16.09.2020 Duitse supermarkt kleeft klimaatprijs op voeding

Wat als de volledige klimaatkost van voeding wordt doorgerekend aan de kassa? Dan zou vlees tot 188 procent duurder zijn, melk 122 procent, kaas 88 procent en appels 12 procent. De Duitse supermarktketen Penny afficheert sinds kort bij wijze van experiment deze “werkelijke” prijs naast de gewone verkoopprijs.
Op het prijskaartje van de melk staat zowel 79 cent als 1,75 euro vermeld. Een pakje biologisch gehakt van 250 gram kost zowel 2,25 euro als 5,09 euro. De duurdere prijs wordt voor de duidelijkheid niet aangerekend aan de klanten van de Duitse supermarkt. Ze dient alleen om de mensen even te laten stilstaan bij de milieu- en klimaatkosten van onze voeding.
 
Het idee komt er naar aanleiding van een recente studie van de Universiteit van Augsburg. De wetenschappers wilden de milieukost berekenen, die op vandaag niet inbegrepen zit in de prijs van het voedsel. Naast de ‘normale’ productiekosten werden ook de ‘verborgen’ kosten in rekening gebracht, zoals de broeikasgassen die vrij komen tijdens de productie, de gevolgen van (over)bemesting en het energieverbruik. De onderzoekers hopen alvast dat de dubbele prijsaanduiding het koopgedrag van de consumenten zal veranderen en een bijdrage kan leveren aan eerlijkere voedselprijzen.
 
Niet langer topkwaliteit
 
Volgens Pierre-Alexandre Billiet van retailorganisatie Gondola is het een publiek geheim dat de echte prijs van voedingsproducten veel hoger ligt dan degene die consumenten ervoor betalen. “Alleen durfde daar tot nu toe amper iemand over communiceren.”
 
Maar hoe komt het eigenlijk dat voeding in zo goedkoop is geworden? “Door de industrialisatie hebben bedrijven of coöperatieven de rol van de boer overgenomen. Er wordt op grote schaal geproduceerd aan een gemiddelde kwaliteit. De drijfveer is niet langer om producten van topkwaliteit te leveren."
 
Door die lage voedingsprijzen heeft het grootste deel van de bevolking wel toegang gekregen tot voeding. “Maar het nadeel is dat de consumenten vertrouwd geraken met die lage prijzen. Een terugkeer naar hogere prijzen en meer kwaliteit ligt heel moeilijk.”
 
Mentaliteitswijziging nodig
 
Daarom hebben we een belangrijke shift nodig, vindt Billiet en die komt er vandaag ook. “Ten eerste is er de recente aankondiging van de Europese commissie die de CO2-uitstoot met meer dan de helft wil laten dalen in 10 jaar. Goedkope voeding is bij uitstek voeding die de helft van de wereldbol rondreist alvorens ze in onze supermarkt terechtkomt. Met striktere CO2-maatregelen zal een groot deel van die voeding duurder worden."
 
Daarnaast zal onze voeding waarschijnlijk ook duurder worden omdat de Europese landbouwsubsidies afgebouwd worden, schat Billiet. “Boeren zullen het met minder subsidies moeten doen, en zullen niet anders kunnen dan een deel van hun kosten in de consumentenprijzen verwerken.”
 
Maar tegelijk ziet hij ook een verandering in de koopkracht door de coronacrisis. De consument wil een kwalitatief product, weet dat we die kwalitatieve voeding in België produceren en is steeds meer bereid om daar ook voor te betalen.”

Bron: Gondola / VRT / VILT

Volg VILT ook via