Eerste blockchainkip ligt in de winkelrekken

Supermarktketen Carrefour pakt uit met de eerste blockchainkip, een kip waarvan de consument het hele traject kan controleren via een QR-code: waar ze gekweekt is, welk voeder ze kreeg en waar en wanneer ze werd geslacht. In de loop van dit jaar wil Carrefour hetzelfde concept toepassen op vrije-uitloopeieren, Noorse zalm en nog een zestal andere producten. Maar dat is nog maar het begin, want op langere termijn wil Carrefour het merendeel van zijn honderdtal toevoerketens en 18.000 producenten met blockchain laten werken.
26 maart 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:44

Supermarktketen Carrefour pakt uit met de eerste blockchainkip, een kip waarvan de consument het hele traject kan controleren via een QR-code: waar ze gekweekt is, welk voeder ze kreeg en waar en wanneer ze werd geslacht. In de loop van dit jaar wil Carrefour hetzelfde concept toepassen op vrije-uitloopeieren, Noorse zalm en nog een zestal andere producten. Maar dat is nog maar het begin, want op langere termijn wil Carrefour het merendeel van zijn honderdtal toevoerketens en 18.000 producenten met blockchain laten werken. 

Als consument kan u dankzij blockchain en een simpele QR-code voortaan alles te weten komen over wat er met de Auvergne-kip van het Carrefour-kwaliteitslabel gebeurde voor ze in het winkelrek terechtkwam. Blockchain is een gedecentraliseerd bewaarsysteem voor informatie dat door zijn kettingstructuur het potentieel in zich zou dragen om fraude in de aanvoerketen uit te bannen. Elke schakel in de aanvoerketen van de eerste ‘blockchainkip’ zal door de consument opgevraagd kunnen worden.

Op die manier kan je niet alleen te weten komen waar de kip is geproduceerd, maar ook welk voeder het dier kreeg, waar het geslacht en verwerkt is, hoe en wanneer het getransporteerd is, enzovoort. Carrefour wil op die manier tonen dat het hele proces “100 procent eerlijk en transparant” verloopt, want de supermarkt kan de gegevensstroom niet manipuleren. Bedoeling is om in de loop van dit jaar nog acht producten te lanceren die op dezelfde manier te traceren zijn. Het zou onder meer gaan om eieren, tomaten, zalm, rundergehakt, melk, kaas, sinaasappels en honing.

Op langere termijn wil Carrefour het merendeel van zijn honderdtal toevoerketens en 18.000 producenten met blockchain laten werken. Het bedrijf laat ook weten dat blockchain een “belangrijke stap” is in het transformatieplan Carrefour 2022. “De voordelen van blockchain voor de voedingsketen zijn talrijk”, aldus Carrefour. “Blockchain versterkt de voedselveiligheidsgarantie en beantwoordt aan de groeiende behoefte aan transparantie van consumenten, terwijl het de producenten toelaat om hun productie en hun knowhow in de verf te zetten.” 

Ook federaal landbouwminister Denis Ducarme heeft ondertussen blockchain ontdekt en kondigde aan dat hij de mogelijkheden voor toepassingen in de agrovoedingsketen grondig gaat onderzoeken. Volksvertegenwoordiger Rita Gantois (N-VA) had kort voordien in de Kamer geopperd dat de technologie in de toekomst kan helpen in de strijd tegen voedselfraude.

Bron: RetailDetail

Beeld: Carrefour België

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek