Eerste plantaardige steak op de markt

Het Nederlandse bedrijf Vivera gaat als eerste ter wereld een 100 procent plantaardige biefstuk produceren. Vivera introduceert het product vanaf 21 mei in de Britse supermarktketen Tesco. Vanaf de tweede helft van 2018 zal het ‘biefstuk’ ook in andere Europese landen verkrijgbaar zijn. Het bedrijf verwacht dit jaar nog miljoenen stuks te produceren. “Het is van groot belang dat we minder vlees eten, zowel voor onze eigen gezondheid, dierenwelzijn en voor onze planeet. Innovatieve en hoogwaardige plantaardige producten kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren”, zegt Gert Jan Gombert van Vivera.
15 mei 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:45

Het Nederlandse bedrijf Vivera gaat als eerste ter wereld een 100 procent plantaardige biefstuk produceren. Vivera introduceert het product vanaf 21 mei in de Britse supermarktketen Tesco. Vanaf de tweede helft van 2018 zal het ‘biefstuk’ ook in andere Europese landen verkrijgbaar zijn. Het bedrijf verwacht dit jaar nog miljoenen stuks te produceren. “Het is van groot belang dat we minder vlees eten, zowel voor onze eigen gezondheid, dierenwelzijn en voor onze planeet. Innovatieve en hoogwaardige plantaardige producten kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren”, zegt Gert Jan Gombert van Vivera.

Vanaf 21 mei liggen de eerste ‘biefstukken’ in ruim 400 Britse Tesco-supermarkten. “Steak is de heilige graal voor plantaardige vleesvervangers. Het was een race tegen de klok om ons product op de markt te brengen”, vertelt Gert Jan Gombert van Vivera. Vier onderzoekers zochten anderhalf jaar naar de ideale combinatie van plantaardige ingrediënten die de echte steak zo goed mogelijk benaderen. Een mix van hoofdzakelijk soja en tarwe kwam als winnaar uit de bus. “De geur, smaak en bite zijn nauwelijks te onderscheiden van echte biefstuk”, zo klinkt het.

De interesse van consumenten in gezondere en duurzamere voeding neemt in grote delen van Europa sterk toe, ook in België. Uit cijfers van EVA vzw blijkt dat zeven procent van de Belgische bevolking nooit vlees eet. Negen procent van de Belgen zegt een flexitariër te zijn en eet minstens drie keer per week vegetarisch en 16 procent eet regelmatig vegetarisch. “Een grote groep vegetariërs, veganisten en flexitariërs heeft al vele jaren enorme interesse in een dergelijk product. Met de doorbraak van grootschalige productie kan een aanzienlijke groep consumenten genieten van een plantaardig biefstuk. Wij zijn ervan overtuigd dat het in een grote behoefte voorziet”, klinkt het nog bij Vivera.

Bron: Eigen verslaggeving / Food Navigator

Beeld: Vivera

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek