nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

17.08.2017 EOS vertelt het verhaal van de Vlaamse appel

Net zoals het dat eerder al deed met de koe en het varken neemt het wetenschapstijdschrift EOS nu de levenscyclus van de appel onder de loep. Appelbomen groeien bijna wereldwijd en zijn de meest voorkomende fruitbomen in Europa. Toch is het China dat de meeste appels produceert. 45 procent van de verkochte appels in ons land is een Jonagold, al is de ingevoerde Pink Lady aan een flinke inhaalbeweging bezig. 

Het zijn turbulente jaren voor de Vlaamse appeltelers. In 2014 was er het Russisch handelsembargo dat de appelmarkt volledig destabiliseerde, dit voorjaar vroor het in april nog zo hard dat een deel van de oogst verloren is. Bovendien zit er sleet op één van de grootste succesnummers van de Belgische fruitteelt, de Jonagold, aldus EOS. Het wetenschapsmagazine neemt de appel in zijn zogenaamde Tracé-reeks uitgebreid onder de loep.

“Jonagold heeft de Haspengouwse fruitstreek geen windeieren gelegd”, aldus professor Wannes Keulemans (KU Leuven). “Maar het laatste decennium is er een overaanbod. Door de lage prijzen rendeert de teelt bijna niet meer. De voornaamste oorzaak daarvoor ligt bij de slabakkende export. Met name Polen is een geduchte concurrent, want daar kunnen de boeren het ras veel goedkoper telen. Daarbij zijn we ook de Russische afzetmarkt verloren.”

“Sommige variëteiten hebben potentieel als opvolger,” zegt Keulemans. “Maar we moeten hun beperkingen nog wegwerken. Door zijn lange groeiseizoen is Braeburn minder geschikt voor onze klimaatcondities. En een appel als Belgica bewaart minder goed. Die kan je dus niet het hele jaar op de markt zetten. Kanzi is dan weer een clubvariëteit, wat betekent dat een boer lid moet worden van een vereniging die hem de rechten geeft om Kanzi te telen. Daar verliest hij een stukje vrijheid, iets waar velen huiverachtig tegenover staan.”

Feit is dat Jonagold met 45 procent van het marktaandeel de meest populaire appel blijft, maar dat de exotische Pink Lady aan een flinke groei bezig is. Pink Lady was in 2015 goed voor 12 procent van alle verkochte appels, en haar succes stijgt. Aangezien Pink Lady duurder is dan Jonagold, loopt haar aandeel in de bestedingen zelfs op tot 22 procent. Uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt nochtans dat ongeveer de helft van de Belgische gezinnen met kinderen rekening houdt met de herkomst van de appels die ze koopt. Chauvinistisch aankoopgedrag zou met andere woorden een natuurlijke dam kunnen worden tegen de invoer van exotische appels.

En daar is het milieu in vele gevallen bij gebaat. Onderzoekers van de KU Leuven maakten de vergelijking tussen Belgische en Nieuw-Zeelandse appels. Hun conclusie is dat zelfs in de lente en het begin van de zomer, wanneer onze eigen appels bijna een jaar in de koeling liggen, de binnenlandse appels 12 tot 20 procent energiezuiniger zijn dan de Nieuw-Zeelandse. Die laatste zijn in die periode net geoogst, maar legden per schip 22.000 kilometer af. Vlak na de Belgische oogst loopt het verschil op tot 65 procent.

Lees het hele EOS-Tracé hier

Bron: EOS

Volg VILT ook via