“Er brandt weer een lampje voor de vissers”

Het ziet er goed uit voor de Vlaamse visserijsector. Na enkele (graat)magere jaren staat een ongeziene vernieuwings- en investeringsoperatie in de stijgers, schrijft De Standaard. “We hebben het ergste achter de rug”, zegt reder Eddie Cattoor. “De prijzen van de vis zijn beter dan ¬vroeger, de leningen zijn goedkoop, de brandstofprijzen vallen mee. Er brandt weer een lampje voor de vissers.”
3 maart 2020  – Laatste update 14 september 2020 14:53
Het ziet er goed uit voor de Vlaamse visserijsector. Na enkele (graat)magere jaren staat een ongeziene vernieuwings- en investeringsoperatie in de stijgers, schrijft De Standaard. “We hebben het ergste achter de rug”, zegt reder Eddie Cattoor. “De prijzen van de vis zijn beter dan ­vroeger, de leningen zijn goedkoop, de brandstofprijzen vallen mee. Er brandt weer een lampje voor de vissers.”
Volgens Vlaams minister van Visserij Hilde Crevits (CD&V) hebben tien rederijen plannen om een nieuw schip te laten bouwen. Dat is uniek want het laatste nieuwe vaartuig voor de Vlaamse vissers dateert al van 2001, toen werd er eentje besteld. Vandaag liggen al 5 ondertekende contracten klaar voor nieuwe boten en er zitten er nog een vijftal in de pijplijn.
 
Een nieuw schip kost al snel tussen de 5 en 7 miljoen euro. Maar volgens Eddie Cattoor was een vernieuwingsoperatie aan de orde. Zijn eigen boot, bouwjaar 1982, is “hopeloos verouderd” om nog te kunnen voldoen aan de steeds strengere veiligheidsvoorschriften en hygiënevereisten. “De technologie is er ook on­gelooflijk op vooruitgegaan: een nieuw schip is zuiniger, veiliger en gestroomlijnder”, vertelt hij. “Voor mij was het vernieuwen of ermee ophouden.”
 
Dat veel vissers hun waadpak aan de haak hebben gehangen, blijkt uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. Tussen 2000 en 2019 is de professionele Belgische vissersvloot namelijk bijna gehalveerd. Terwijl de vloot 20 jaar geleden nog 127 vaartuigen telde, is dat aantal vorig jaar teruggelopen op 69. Volgens visserij-expert Hans Polet (ILVO) is de sector niet meer wat ze vroeger geweest is. “De vloot is afgebouwd, quota beperken hoeveel er gevangen mag worden”, zegt hij. “Dat heeft de visserij in heel Europa doen krimpen, maar tegelijk ook gered van de ­ondergang.”
 
Door de brexit breken bovendien nog onzekere tijden aan. Onze zeevissers hopen dat ze volgend jaar, wanneer de overgangsperiode na de brexit afloopt, nog in Britse wateren kunnen blijven vissen.Visserij dreigt één van de zware dobbers te worden in de onderhandelingen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk over toekomstige handelsrelaties. Europa wil tegen 1 juli een akkoord met de Britten dat de toegang van Europese vissers tot de Britse wateren vrijwaart en vice versa. De Britse regering wil echter een apart visserijverdrag, los van het vrijhandelsakkoord, dat bepaalt dat er elk jaar opnieuw onderhandeld wordt over de toegang tot en de visquota in de respectievelijke wateren.

Bron: De Standaard / Belga / VILT

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek