Etikettering vis voor 98 procent betrouwbaar

Wie in België vis koopt, kan op beide oren slapen. De benaming op het etiket klopt - in 98 procent van de gevallen - met wat de consument op zijn bord krijgt. Dat blijkt na een controlecampagne van de federale overheidsdienst Economie. Die nam dit jaar deel aan een Europese controlecampagne naar de correcte benaming van visproducten. Op basis van DNA-analyse werd nagegaan of de verkochte vis overeenkomt met de vissoort die wordt vermeld op de verkoopdocumenten (groothandel) of het etiket (retail). Met andere woorden: krijgt de consument die kabeljauw koopt, wel degelijk kabeljauw mee naar huis.
4 december 2015  – Laatste update 14 september 2020 14:33
Lees meer over:

Wie in België vis koopt, kan op beide oren slapen. De benaming op het etiket klopt - in 98 procent van de gevallen - met wat de consument op zijn bord krijgt. Dat blijkt na een controlecampagne van de federale overheidsdienst Economie. Die nam dit jaar deel aan een Europese controlecampagne naar de correcte benaming van visproducten. Op basis van DNA-analyse werd nagegaan of de verkochte vis overeenkomt met de vissoort die wordt vermeld op de verkoopdocumenten (groothandel) of het etiket (retail). Met andere woorden: krijgt de consument die kabeljauw koopt, wel degelijk kabeljauw mee naar huis.

De FOD Economie nam honderd stalen bij supermarkten, groothandelaars, visboeren en traiteurs. Na DNA-analyse werden twee niet-conforme stalen vastgesteld. Momenteel hebben de betrokken bedrijven - uit de retailsector - nog de mogelijkheid een tegenanalyse te vragen. Het onderzoek is dus nog lopende. Dat cijfer loopt overigens op tot 11 procent in Duitsland, en tot 27 procent in Malta.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters noemt de Belgische cijfers een opsteker. "Wanneer de benaming van vis op het etiket niet overeenstemt met de vissoort in de verpakking, dan is er sprake van bedrog; dat is moedwillig de consument bedotten. Het is daarom een serieuze opsteker voor onze voedingssector, die wereldwijd een uitstekende reputatie heeft. Bovendien is dit een geruststellende boodschap voor de consument. De Economische Inspectie zal dit van nabij blijven opvolgen", aldus de minister.

Vorige maand werd nog een grootschalige visfraude in de Brusselse restaurants blootgelegd. Uit onderzoek van milieuorganisatie Oceana bleek dat in één op de drie gevallen de klant een goedkopere vis op zijn bord kreeg dan wat hij had besteld. Namen van restaurants werden toen niet bekendgemaakt omdat het niet duidelijk was op welk niveau er fouten zijn gemaakt.

Bron: Belga/De Standaard

Beeld: VLIZ

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek