EVA wil Solidariteitsprijs winnen met anti-melkcampagne

Het Ethisch Vegetarisch Alternatief, kortweg EVA, is één van de 24 non-profitorganisaties die deze zomer meedingt naar de Solidariteitsprijs van de krant De Standaard. EVA pakt daarvoor uit met een paginagrote advertentie op de laatste pagina van de krant met de slogan ‘Je bent een kalf als je melk drinkt’. Boerenbond noemt deze anti-melkadvertentie “een kaakslag voor onze melkveehouders die allesbehalve correcte informatie bevat.”
19 juli 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:41
Lees meer over:

Het Ethisch Vegetarisch Alternatief, kortweg EVA, is één van de 24 non-profitorganisaties die deze zomer meedingt naar de Solidariteitsprijs van de krant De Standaard. EVA pakt daarvoor uit met een paginagrote advertentie op de laatste pagina van de krant met de slogan ‘Je bent een kalf als je melk drinkt’. Boerenbond noemt deze anti-melkadvertentie “een kaakslag voor onze melkveehouders die allesbehalve correcte informatie bevat.”

Met De Standaard Solidariteitsprijs wil de krant naar eigen zeggen de wereld van het goede doel laten samenwerken met die van de goede communicatie. Voor de vijftiende keer op rij kregen 24 non-profitorganisaties de kans om zich via een advertentie die bij voorkeur helder, pittig, wervend, origineel en actueel is, voor te stellen aan het publiek. Nog tot 11 augustus wordt elke dag de advertentie van één van die organisaties op de laatste pagina van de krant geplaatst. Na afloop kunnen De Standaard-lezers een stem uitbrengen op de advertentie die het meest appelleerde. De winnaar mag later dit jaar drie keer paginagroot en gratis adverteren.

Het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) dingt mee naar deze Solidariteitsprijs met een advertentie die mensen moet afraden om melk te drinken. De advertentie draagt dan ook de slogan ‘Je bent een kalf als je melk drinkt’. “Onze boodschap is duidelijk: koemelk hoort thuis bij kalfjes, niet bij mensen. Al van kinds af aan wordt ons ingelepeld dat melk belangrijk is voor gezonde botten. Nochtans is het niet de melk die daarvoor zorgt, maar de calcium die erin zit. En die kun je ook uit plantaardige alternatieven halen”, stelt EVA. Die alternatieven zijn volgens de organisatie beter voor het milieu en ze worden geproduceerd zonder dierenleed.

Boerenbond noemt de advertentie “een kaakslag voor onze melkveehouders”. “Zij leveren al jaren veel inspanningen op het vlak van dierenwelzijn en duurzaamheid. Denk maar aan de beschikbare ruimte, de properheid van de ligplaatsen en de goede verluchting van de stallen”, schrijft de landbouworganisatie op haar Facebook-pagina. Boerenbond wijst er ook op dat EVA foutieve informatie verspreidt in de advertentie. “Melk en zuivelproducten maken volgens de Belgische Hoge Gezondheidsraad deel uit van een gezond en evenwichtig voedingspatroon”, klinkt het.  

Bron: De Standaard/eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek