Exclusieve fruitvariëteiten zijn minder crisisgevoelig

De Belgische Fruitveiling (BFV) wil meer inzetten op exclusieve appel- en perenvariëteiten. Jona+, Redlove, Joly Red en Sweet Sensation moeten volgens veilingdirecteur Filip Lowette een nieuwe elan geven aan de appel- en perenmarkt. “We zetten jaarlijks maar een beperkt aanbod van die variëteiten in de markt en besteden heel wat aandacht aan het imago. Op die manier kunnen we hogere prijzen garanderen voor de telers”, aldus Lowette die benadrukt dat er ook hard wordt gewerkt aan het zoeken van nieuwe exportmarkten voor bestaande appel- en perenvariëteiten.
4 november 2016  – Laatste update 14 september 2020 14:37
Lees meer over:

De Belgische Fruitveiling (BFV) wil meer inzetten op exclusieve appel- en perenvariëteiten. Jona+, Redlove, Joly Red en Sweet Sensation moeten volgens veilingdirecteur Filip Lowette een nieuwe elan geven aan de appel- en perenmarkt. “We zetten jaarlijks maar een beperkt aanbod van die variëteiten in de markt en besteden heel wat aandacht aan het imago. Op die manier kunnen we hogere prijzen garanderen voor de telers”, aldus Lowette die benadrukt dat er ook hard wordt gewerkt aan het zoeken van nieuwe exportmarkten voor bestaande appel- en perenvariëteiten.

De Ruslandboycot bezorgde de Vlaamse appel- en perentelers de laatste twee jaar al heel wat zorgen. De prijzen zijn ineengezakt doordat deze belangrijke afzetmarkt is weggevallen. “We blijven wel hard werken op de Chinese markt en er werden al heel wat nieuwe afzetgebieden gevonden, maar het volume van Rusland is nog niet vervangen”, legt Filip Lowette uit in Het Belang van Limburg. Doordat de appelopbrengst dit jaar zo’n 18 procent lager ligt dan gemiddeld en er bij de peren een terugval is van zo’n 14 procent, lijkt alles zich nu toch wat te stabiliseren. “De telers krijgen weer betere prijzen”, klinkt het.

Wat ook een uitkomst biedt voor de telers, zijn nieuwe appel- en perenvariëteiten, zoals Jona+, Redlove, Sweet Sensation en Joly Red. “De vraag naar Jona+, een streng uitgeselecteerde groep rode Jonagold-mutanten, blijft jaarlijks toenemen”, klinkt het. De veiling zet elk jaar maar een paar miljoen kilo in de markt. Ook van de Redlove-appel die rood vruchtvlees heeft, wordt maar 50 ton op de markt gebracht. Volgens Lowette zijn vooral de industrie en de gastronomie vragende partij voor deze volledig rode appels. “Er zijn nu 13.000 bomen bij onze telers geplant en die moeten op termijn 250.000 kilo opleveren. Het potentieel is enorm groot”, zegt de veilingdirecteur.

De Joly Red is vooral in het buitenland populair. “We hebben deze appel in de markt gezet om te beantwoorden aan de vraag vanuit landen die het graag wat zoeter hebben”, luidt het. Vorig jaar werd 800.000 kilo op de Indische markt verkocht. “Er is ook heel wat interesse uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Recent nog zijn er containters vertrokken naar onder andere Signapore en Hong Kong”, stelt de Belgische Fruitveiling die vestigingen heeft in Glabbeek, Sint-Truiden en Vrasene.

Bron: Het Belang van Limburg

Beeld: BFV

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek