nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

22.10.2015 Faircoop gaat op zoek naar COWfunders

Faircoop, de coöperatie achter het zuivelmerk Fairebel, gaat op zoek naar cowfunders. Cowfunders zijn Faircoops eigen versie van crowdfunders: burgers die achter de principes van Faircoop kunnen staan en mee aandeelhouder worden van de coöperatie. Aandeelhouder worden kan vanaf 50 euro. Om aandacht te trekken voor hun crowdfundactie trokken de aangesloten melkveehouders met zwart-geel-rode plastieken koeien door het centrum van Brussel.

Faircoop ontstond als een rechtstreeks gevolg van de melkcrisis in 2009. De coöperatie verenigt melkveehouders uit Vlaanderen en Wallonië zodat zij hun melk tegen een eerlijke prijs op de markt kunnen brengen. Van elke liter melk die verkocht wordt onder de naam Fairebel gaat tien eurocent rechtstreeks in de kas van Faircoop. Dat ingezamelde bedrag wordt elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie.

“Om een stap verder te zetten zonder de faire en duurzame richtlijnen uit het oog te verliezen, hebben we beslist om onze coöperatie open te stellen voor de verbruiker. Voor een bedrag van 50 tot 500 euro kan iedereen aandelen kopen en zich aansluiten bij de solidaire en verantwoordelijke werkwijze waar de Fairebel-melkveehouders voor staan”, klinkt het. Burgercoöperanten krijgen in ruil voor hun financiële steun een zitje in de algemene vergadering van de coöperatie en als het resultaat het toelaat, dan ontvangen ze kortingsbonnen voor Fairebel-producten.

Meer informatie: Fairebel lanceert COWfunding

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via