Fairtrade Belgium bezorgd om steeds lagere bananenprijs

Cacao, koffie en vooral bananen zijn de drie sterkhouders binnen het fairtrade-gamma. Vorig jaar schreven we nog dat fairtrade in de lift zit, “met dank aan grootwarenhuizen die duurzaamheid en eerlijke handel belangrijker beginnen vinden”. Nu klinkt Fairtrade Belgium minder opgewekt naar aanleiding van de Week van de Fair Trade (2 tot en met 12 oktober). “De discountbanaan wint sterk aan populariteit in eigen land. Dit zet druk op de prijzen en verontrust de producenten van eerlijke bananen. Bovendien is de recente bananenepidemie – de erg schadelijke fusariumschimmel die afgelopen zomer twee Colombiaanse plantages infecteerde – een bedreiging voor duizenden families die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de bananenteelt.”
2 oktober 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:51
Lees meer over:

Cacao, koffie en vooral bananen zijn de drie sterkhouders binnen het fairtrade-gamma. Vorig jaar schreven we nog dat fairtrade in de lift zit, “met dank aan grootwarenhuizen die duurzaamheid en eerlijke handel belangrijker beginnen vinden”. Nu klinkt Fairtrade Belgium minder opgewekt naar aanleiding van de Week van de Fair Trade (2 tot en met 12 oktober). “De discountbanaan wint sterk aan populariteit in eigen land. Dit zet druk op de prijzen en verontrust de producenten van eerlijke bananen. Bovendien is de recente bananenepidemie – de erg schadelijke fusariumschimmel die afgelopen zomer twee Colombiaanse plantages infecteerde – een bedreiging voor duizenden families die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de bananenteelt.”

Om ervoor te zorgen dat bananenproducenten een eerlijke prijs krijgen, zet Fairtrade Belgium tijdens de Week van de Fair Trade bananen in de kijker. “Als je kiest voor een fairtrade-banaan, dan kies je ook voor betere omstandigheden voor de producent zodat hij kan bouwen aan een betere toekomst voor zichzelf en de volgende generaties”, klinkt het. In het winkelrek kregen de bananen die verkocht worden voor een eerlijke prijs de voorbije jaren steeds meer concurrentie van goedkope ‘discountbananen’. Die laatste zagen hun marktaandeel stijgen van 7,7 procent in 2016 naar 27,5 procent nu. Dat verontrust de fairtradeproducenten want de harde concurrentie maakt het hen onmogelijk om te investeren in hun plantages. Dat is broodnodig want een erg schadelijke fusariumschimmel die in Colombia opdook, bedreigt de teelt.

Bij Fairtrade Belgium begrijpen ze niet waarom de consument steeds minder wil betalen voor bananen. “Opmerkelijk”, zegt algemeen directeur Nicolas Lambert, “vooral in deze tijden waarin mensen steeds meer belang hechten aan duurzaamheid en zowat alle grote supermarktketens ook bananen met een fairtrade-label aanbieden.” Dat we vandaag minder betalen voor een kilo bananen die we importeren uit Latijns-Amerika dan voor een kilo Belgische appels of peren noemt hij een teken aan de wand dat er iets niet klopt. “Ook onze boeren hebben recht op betere prijzen. Eén ding is zeker: voor de discountbanaan betalen we alvast geen eerlijke prijs.” Het huidige model bewijst volgens Lambert dat wanneer één partij haar prijzen doet dalen, de andere vaak volgen, “kost wat kost”.

Meer info: Week van de Fair Trade

Beeld: Fairtrade Belgium

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek