nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

24.04.2020 Fevia pleit voor ‘anderhalvemetereconomie’

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, pleit ervoor om met een stappenplan werk te maken van de ‘anderhalvemetereconomie’. “Daarmee willen we zowel de binnenlandse consumptie als de export te stimuleren”, licht Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia, toe. Uit een enquête blijkt namelijk dat bijna 80 procent van de voedingsbedrijven hun omzet zagen dalen door het wegvallen van onder andere horeca en export. “Met een economische doorstart kunnen we de schade beperken en herstel mogelijk maken.”

Bij het uitbreken van de coronacrisis stelde Fevia in nauw overleg met de vakbonden een aantal duidelijke richtlijnen op waarmee bedrijven aan de slag kunnen om social distancing in de praktijk toe te passen. “Die afspraken kunnen vandaag dienen als blauwdruk om ook in andere sectoren op een veilige manier het werk te hervatten”, meent Fevia. “En investeren in preventie, bescherming en social distancing werkt: uit een nieuwe enquête blijkt dat bij amper 2,4 procent van de voedingsbedrijven de productie hapert door onvoorziene personeelstekorten, terwijl dat twee weken geleden bij 8 procent het geval was.”

“Onze voedingsbedrijven hebben veel geïnvesteerd waardoor onze Food Heroes veilig zijn blijven doorwerken”, stelt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “We zijn de mensen die dagdagelijks blijven zorgen voor onze voeding en dranken, terecht dankbaar. Fevia pleit er nu voor om een duidelijk kader te voorzien om hun inspanning te waarderen en om het interessanter te houden om aan het werk te blijven als dat kan.”
Fevia wil nu werk maken van een stappenplan, in overleg met de betrokken sectoren, om een economische doorstart mogelijk te maken. “Enkel zo kunnen we de economische schade beperken, economisch herstel mogelijk maken en onze sociale zekerheid en gezondheidszorg - die nu zo belangrijk zijn - ook blijven waarborgen en financieren”, klinkt het.

De nieuwe enquête bij leden van Fevia toont dat het stilvallen van de horeca, food service en export een zware economische impact heeft op de Belgische voedingsindustrie. “Bijna 80 procent van de voedingsbedrijven ziet de omzet dalen, bij één op drie is dat zelfs meer dan de helft”, klinkt het. Drie kwart van de voedingsbedrijven zien tegelijk hun productiekosten stijgen, vooral door investeringen in beschermingsmaatregelen en door de kosten door ziekteverzuim. Toch geeft 97 procent van die bedrijven aan dat hun verkoopprijzen stabiel bleven.”

De sectorfederatie vraagt nu om een duidelijk plan voor de ondersteuning en heropstart van de horeca, foodservice en out-of-home kanalen. “We willen daarin – gezien het belang voor onze sector - ook betrokken worden”, klinkt het bij Fevia. “We moeten ook de binnenlandse consumptie blijven stimuleren, zonder evenwel in protectionisme te vervallen, want we mogen niet vergeten dat we ook van de export afhangen om onze sector er opnieuw bovenop te krijgen,” zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.

“Mensen kopen voeding en dranken vandaag noodgedwongen vooral in supermarkten en voedingswinkels”, gaat Bart Buysse verder. “Het hamstergedrag is voorbij. Laten we het daarom mogelijk maken om nieuwe promotieacties toe te passen. 30 procent van onze bedrijven ervaart intussen wel liquiditeitsproblemen, dus roepen we iedereen op om afspraken te respecteren en facturen op tijd blijven betalen, zodat bedrijven elkaar niet in gevaar brengen.”

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VRT

Volg VILT ook via