Franse supermarkten promoten lelijke groenten en fruit
In Frankrijk binden verschillende grote supermarktketens de strijd aan met voedselverspilling door misvormde groenten en fruit die ze anders moeilijk verkocht krijgen, aan de man te brengen tegen een verminderde prijs. Intermarché haalde met kortingen van 30 procent maar liefst 24 procent meer klanten naar de winkel.
Met een campagne over de Onfortuinlijke Mandarijn, de Lelijke Wortel en de Mislukte Citroen wil de Franse supermarktketen Intermarché zijn klanten aansporen 'lelijke' groenten en fruit te kopen. Op die manier moet minder voedsel in de vuilnisbak terechtkomen. Bovendien wordt de klant zo ook aangespoord meer fruit en groenten, en dus gezonder te eten, aldus Intermarché.
Om klanten te overtuigen van de kwaliteit en de smaak bood de supermarkt soep en vruchtensappen van 'mislukte' groenten en fruit aan en gaf het 30 procent korting op het hele restjesgamma. Met resultaat: tijdens de actie kwamen er 24 procent meer klanten naar de winkel. Naar het voorbeeld van Intermarché en Leclerc zetten ook Auchan, Monoprix en Carrefour vergelijkbare initiatieven in de stijgers.
Meer info: 'Inglorious Fruits and Vegetables'
Bron: AGF.nl
Beeld: Intermarché