nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

07.06.2017 Fruit- en groentegigant Greenyard boekt recordomzet

Het groenteverwerkend bedrijf Greenyard heeft het voorbije boekjaar, dat afgesloten werd op 31 maart, 4,25 miljard euro omzet gerealiseerd. Dat is 7,1 procent meer dan het jaar voordien. Na twee jaar begint de fusie van het bedrijf te renderen. “We zijn ervan overtuigd dat we de juiste strategie en prioriteiten hebben gesteld om winstgevende groei te genereren en verder onze positie van globale leider in groenten en fruit in al zijn vormen te versterken”, zegt CEO Marleen Vaesen.

Greenyard is een Belgisch succesverhaal dat 34 jaar geleden begon, toen de dan 18-jarige Vlaamse schooljongen Hein Deprez een boerderij wou beginnen, maar omdat hij daar te veel en te dure grond voor nodig had, startte hij met de teelt van champignons. Enkele jaren later begon hij ook andere groenten en fruit te verwerken en te verkopen aan supermarkten. Aan het einde van de jaren 1990 begon de groei te versnellen doordat Deprez naar het buitenland trok.

Na overname van zijn Nederlandse concurrent Bakker Barendrecht in 2005 slaagde hij erin hofleverancier van de Nederlandse keten Albert Heijn te worden. Nadien volgden overnames van het Italiaanse Bocchi en concurrenten Lutosa en Noliko. Daarnaast nam Univeg, zoals het bedrijf van Deprez toen nog heette, een belang in het beursgenoteerde Pinguin, een producent van diepvriesgroenten. In 2015 voerde groentekoning Deprez de volgende stap van zijn masterplan uit: hij fuseerde Greenyard Foods, Univeg en zijn potgrondproducent PeatInvest. Doel van de fusie: meer verkopen.

Het bedrijf dat intussen Greenyard heet, heeft een beurswaarde van zowat 800 miljoen euro en kan supermarkten alles aanbieden: vers, conserven en diepvries. “De fusie zal alle kennis centraliseren”, zei Deprez twee jaar geleden. “Als de consumptie dan naar pakweg conserven verschuift, dan is dat niet erg: wij verkopen alles.” Overnames zijn een belangrijke pijler van de groei van Greenyard, maar ook op eigen kracht groeit het bedrijf. De organische groei bedroeg vorig jaar 5,3 procent. Door relaties te verbeteren krijgt Greenyard steeds meer ruimte in de versafdeling van supermarkten. Daarnaast zet het de jongste tijd ook meer in op kant-en-klare voeding.

En die aanpak levert het bedrijf geen windeieren op. Ook de recurrente brutowinst, zonder eenmalige elementen, steeg afgelopen jaar met zeven procent tot 145,7 miljoen euro. Netto bleef de winst steken op 700.000 euro als gevolg van eenmalige kosten voor een herfinancieringsoperatie. Zonder de eenmalige kosten van de herfinanciering kwam het nettoresultaat uit op 21,9 miljoen euro. Het jaar voordien boekte Greenyard 17 miljoen euro nettowinst. De herfinanciering van de schulden in 2016 verlaagt wel de intrestlast van het beursgenoteerde bedrijf: jaarlijks wordt er minstens 15 miljoen euro bespaard.

Bron: De Tijd/Belga/eigen verslaggeving

Volg VILT ook via