Geen ladingverlies betekent niet altijd lading afdekken

Een organisatie als Landbouw-Service die de belangen van Belgische loonwerkers verdedigt, krijgt vaak vragen over het afdekken van de lading op een aanhangwagen. In het driemaandelijks ledenmagazine wordt de verkeerswetgeving daarom uit de doeken gedaan: “Een lading granen, vlas, stro of veevoeder in bulk of in balen moet overdekt worden. Deze bepaling geldt echter niet voor vervoer binnen een straal van 25 kilometer.” Het principe dat er bij transport geen ladingverlies mag zijn op de openbare weg blijft onverminderd van toepassing. Navraag bij de FOD Mobiliteit leert dat deze algemene regel ook voor andere landbouwvrachten geldt, bijvoorbeeld voor suikerbieten, en de facto een dekzeil nodig kan maken.
11 april 2016  – Laatste update 14 september 2020 14:34
Lees meer over:

Een organisatie als Landbouw-Service die de belangen van Belgische loonwerkers verdedigt, krijgt vaak vragen over het afdekken van de lading op een aanhangwagen. In het driemaandelijks ledenmagazine wordt de verkeerswetgeving daarom uit de doeken gedaan: “Een lading granen, vlas, stro of veevoeder in bulk of in balen moet overdekt worden. Deze bepaling geldt echter niet voor vervoer binnen een straal van 25 kilometer.” Het principe dat er bij transport geen ladingverlies mag zijn op de openbare weg blijft onverminderd van toepassing. Navraag bij de FOD Mobiliteit leert dat deze algemene regel ook voor andere landbouwvrachten geldt, bijvoorbeeld voor suikerbieten, en de facto een dekzeil nodig kan maken.

Bij vervoer van landbouwproducten over de openbare weg is het principe van toepassing dat men geen lading mag verliezen. Dit hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat de lading afgedekt wordt, zo verduidelijkt loonwerkersfederatie Landbouw-Service. Bij vervoer van bijvoorbeeld granen of stro is een dekzeil of net niet nodig als het transport over de weg niet verder dan 25 kilometer reikt van de plaats waar geladen werd, voor zover het niet langs een autosnelweg geschiedt. Bij transport met een tractor en aanhangwagen zal dat nooit het geval zijn.

Als granen, stro, vlas, paarden- of veevoeders in bulk of in balen over een langere afstand vervoerd worden, dan moet de tractorbestuurder zijn lading wel overdekken met een zeil of een net. Artikel 45.2 van de wegcode zegt niets over andere landbouwvrachten, wat de vraag oproept of afdekken noodzakelijk is bij een ver transport van bijvoorbeeld aardappelen of suikerbieten.

"De wegcode bevat strafbepalingen en moet daarom strikt geïnterpreteerd worden", laat de FOD Mobiliteit weten. Het lijstje dat aangevoerd wordt door granen en stro is met andere woorden limitatief. "Los daarvan is op een vracht aardappelen of suikerbieten artikel 45.1 van toepassing dat zegt dat een lading niet op de openbare weg mag vallen. De facto kan dit een dekzeil vereisen." Sinds de vorige staatshervorming zijn ladingen een gewestelijke bevoegdheid, maar op onze dringende vraag wou de federale overheid dit toch even verduidelijken.

Te onthouden zijn volgende regels van het gezond verstand: de lading mag de zichtbaarheid van de bestuurder niet hinderen, geen gevaar voor weggebruikers vormen, niet op de openbare weg vallen, de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang brengen, enz. De verkeerswetgeving indachtig geeft Landbouw-Service tractorbestuurders de raad om het voertuig visueel te controleren alvorens te vertrekken, de lading zoveel mogelijk te centreren en zich ervan te vergewissen dat de lading het veilig besturen van het voertuig niet hindert.

Bron: Landbouw-Service / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek