Greenpeace klaagt charcuterie met kinderidolen aan

Greenpeace wil dat charcuterie niet langer met populaire figuurtjes wordt aangeprezen. De milieuorganisatie liet bekende vleeswaren met onder meer Samson en De Smurfen testen in een onafhankelijk labo en analyseren door twee kinderdiëtisten. "Charcuterie met kinderidolen blijkt even ongezond als andere charcuterie in de supermarkt", luidt het. Greenpeace roept de bedrijven achter de merknamen op om gezonde alternatieven in de verf te zetten. "Er is geen sprake van foute etikettering", aldus Fenavian-directeur Anneleen Vandewynckel.
2 mei 2018  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:40
Lees meer over:

Greenpeace wil dat charcuterie niet langer met populaire figuurtjes wordt aangeprezen. De milieuorganisatie liet bekende vleeswaren met onder meer Samson en De Smurfen testen in een onafhankelijk labo en analyseren door twee kinderdiëtisten. "Charcuterie met kinderidolen blijkt even ongezond als andere charcuterie in de supermarkt", luidt het. Greenpeace roept de bedrijven achter de merknamen op om gezonde alternatieven in de verf te zetten. "Er is geen sprake van foute etikettering", aldus Fenavian-directeur Anneleen Vandewynckel. 

Greenpeace heeft het in zijn campagnes steeds vaker op vleesconsumptie gemunt. De milieuorganisatie trekt nu van leer tegen vleeswaren die gepromoot worden met bekende kinderfiguren. Denk aan de hespenworst met Samson, de kipfilet met K3, of gevogelteworst met Maya de Bij. "Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt, en andere charcuterie in de supermarkt", zegt de mileuorganisatie. "Ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug."

"Bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten", legt Sebastien Snoeck van Greenpeace uit. "Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden. Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen." Daarnaast wijst Greenpeace ook op de negatieve impact van vleesconsumptie op ons klimaat en het milieu en stelt het voor de figuurtjes te gebruiken om plantaardig broodbeleg te verkopen. 

Fenavian, de Federatie van de Vleeswarenproducenten, is niet opgezet met het rapport. "Als Greenpeace beweert dat de informatie op het etiket over bepaalde vleeswaren niet altijd overeenkomt met wat er werkelijk in de producten zit, dan stellen we ons als sector ernstige vragen bij de wetenschappelijke onderbouwing van dit rapport", aldus Fenavian-directeur Anneleen Vandewynckel. "De vleeswarensector in België opereert binnen een strikt wettelijk kader waar transparantie en traceerbaarheid centraal staan. Dat de consument op een correcte en eenduidige manier geïnformeerd wordt is in ons eigen belang." 

"De vermelde afwijkingen vallen binnen de toleranties", aldus nog Vandewynckel. "Er is met andere woorden geen sprake van foute etikettering. Ook de veralgemening over het feit dat de traceerbaarheid van vlees niet altijd gegarandeerd is tendentieus. Wat nitrieten en fosfaten betreft: nitriet speelt een rol in voedselveiligheid en fosfaten zorgen voor structuur. Die positieve aspecten komen in het rapport niet aan bod. Fosfaten worden gebruikt in alle mogelijke voedingsstoffen en nitriet in vleeswaren vormt volgens een recent EFSA-rapport geen enkel probleem." Fenavian nodigt Greenpeace uit voor een constructief gesprek en biedt de organisatie zijn samenwerking aan voor eventuele toekomstige publicaties. 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek