nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

18.03.2019 Greenyard snoeit in kosten en in personeelsbestand

De Belgische specialist in verse groenten en fruit Greenyard lanceert een transformatieplan om de eigen verkoop- en winstcijfers te revitaliseren. Greenyard wil in een “verticaal geïntegreerd partnermodel” nog nauwer gaan samenwerken met retailers en kijkt daarom kritisch naar de eigen kosten en organisatie. Mogelijk verdwijnen er 422 banen, waarbij de impact het zwaarst voelbaar zal zijn in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In België zouden volgens persagentschap Belga maar "een zeer beperkt" aantal banen bedreigd zijn.

Greenyard, dat in België enkele duizenden mensen tewerkstelt, kampt naar eigen zeggen met een toenemende concurrentiedruk. Daar kwamen vorig jaar nog een extreem droge zomer en een grote terugroepactie wegens een listeriabesmetting in een Hongaarse fabriek bij. Het bedrijf had vorige maand al aangekondigd dat er een transformatieplan in de maak was.

Dat plan is nu klaar. Er verdwijnen mogelijk 422 banen. Een cijfer voor België staat er niet in de mededeling van Greenyard, maar volgens verantwoordelijke Investor Relations Dennis Duinslaeger gaat het om een zeer beperkt aantal. "Uit respect voor de sociale partners gaan we daar geen getal op zetten, maar op de 422 is het zeer beperkt", zegt hij. De onderhandelingen met de vakbonden over het plan worden opgestart.

Greenyard wil niet alleen banen schrappen, maar ook geld vrijmaken elders in de kostenstructuur. Daarom gaat het bepaalde "niet-essentiële" activiteiten verkopen. Een fabriek voor bevroren groenten in Hongarije staat op de lijst, maar ook de conservenafdeling komt in de etalage. Die heeft fabrieken in Bree, Rijkevorsel en het Nederlandse Velden. Verder heeft het bedrijf zakenbank Lazard ingeschakeld om te helpen bij het vinden van extra kapitaal.

Als model voor de toekomst gelooft de groente- en fruitreus in verticale integratie om de grootwarenhuisketens nog beter van dienst te zijn. Daartoe gaat het zijn kosten nog meer proberen drukken en de eigen organisatiestructuur “rationeel optimaliseren”. Ook de aankoop en aanvoer van groenten en fruit kan volgens Greenyard nog beter, lees: goedkoper. “We maken gebruik van onze pan-Europese aanwezigheid, schaalgrootte en ‘best practices’ om te profiteren van nog meer schaalvoordelen bij aankoop en toelevering.”

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: Greenyard

Volg VILT ook via