Hamburgers zonder vlees raken ingeburgerd

Beyond Meat, voortrekker van plantaardige alternatieven voor vlees, zorgde dit jaar voor een ommezwaai in de eetgewoonten. Het Amerikaanse bedrijf trok dit jaar voor de eerste keer naar de beurs en zette daarmee zichzelf op de (menu)kaart. Ook Greenway, een Belgische kmo, plukt de vruchten van de vleesloze revolutie.
23 december 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:52
Beyond Meat, voortrekker van plantaardige alternatieven voor vlees, zorgde dit jaar voor een ommezwaai in de eetgewoonten. Het Amerikaanse bedrijf trok dit jaar voor de eerste keer naar de beurs en zette daarmee zichzelf op de (menu)kaart. Ook Greenway, een Belgische kmo, plukt de vruchten van de vleesloze revolutie.
Voor supermarktketen Delhaize zijn plantaardige hamburgers het best verkopende vegetarische product. “In enkele maanden tijd is de verkoop ervan enorm omhooggeschoten”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan De Standaard. “In het jaar 2019 heeft dit product echt zijn kantelmoment beleefd.” Daar zit de opmars van de Beyond Burger voor iets tussen.
 
Beyond Meat, een start-up uit Silicon Valley, scoort wereldwijd met zijn vleesloze hamburger. Op de eerste dag van de beursgang stegen de aandelen, die oorspronkelijk een waarde van 25 dollar hadden, met 160 procent. Na drie maanden waren ze al bijna vertienvoudigd. Ondertussen is het aandeel teruggezakt, maar dat neemt niet weg dat de hamburger zonder vlees zijn introductie niet gemist heeft. Grote hamburgerketens zoals McDonalds zagen hun kans schoon en pikten hun graantje mee.
 
In België lagen de eerste vegetarische hamburgers al sinds 2018 in de rekken. Greenway, een Gents bedrijfje, mocht die primeur op zijn conto schrijven. Nadat ze de Beyond Burger op de Belgische markt lanceerden, ontwikkelden de Gentenaars ook een eigen versie van de vleesloze hamburger.
“De Greenway-burger is zeer populair”, weet Dekelver. “Het is een Belgisch product, dat hier gemaakt wordt, en dat het meest inspeelt op de smaak van de Belg.” De burger van Greenway is ook goedkoper dan de Beyond Burger, iets wat voor de consument toch nog steeds de doorslag geeft. “Wij kunnen ons product goedkoper aanbieden, omdat we minder kosten hebben”, zegt Greenway-oprichter Paul Florizoone. “De Beyond Burger wordt diepgevroren uit de VS geïmporteerd. Hun marketingbudget is ook heel groot. Die kosten hoeven wij niet te maken, onze hamburger wordt vers geproduceerd in Diest.”
 
In plaats van de burgers in de veggie-afdeling aan te bieden, is Delhaize sinds enkele maanden begonnen met een proefproject waarbij ze in de vleesafdeling verkocht worden. Op die manier wil de supermarkt ook traditionele vleeseters overtuigen van het alternatief. “We spelen daarmee in op de leefwereld van de consument”, zegt Dekelver. “De meeste kopers van de vleesloze hamburgers zijn geen vegetariërs, maar flexitariërs die dierlijke en plantaardige producten afwisselen. Door de plantaardige hamburgers in de vleesafdeling aan te bieden, benaderen we het product op een andere manier die beter aansluit bij het doelpubliek. Het is een vorm van meedenken met de klant, die niet langer in hokjes is op te delen.”
 
De motivatie van die klant is volgens Florizoone ook veranderd. Terwijl vegetariërs en veganisten vooral bezig zijn met dierlijke producten te vervangen, verandert een andere groep zijn eetgewoontes uit klimaatoverwegingen. Een levenscyclusanalyse, in opdracht van Greenway, staaft die motivatie. Een plantaardige burger draagt 94 procent minder bij aan de klimaatopwarming in vergelijking met de dierlijke variant. Ook de productie vergt minder energie, verbruikt minder water en landoppervlak. Greenway is in vergelijking met zijn concurrenten een kleine speler, maar koestert grote ambities. In de komende jaren willen ze hun veganistische restaurants en retailtak uitbouwen en hopen ook door te breken op de markt van onze buurlanden.

Bron: De Standaard

Beeld: chefsproveggie.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek