"Hervorming levensmiddelenwetgeving EU te zwak"

De Europese consumentenorganisatie foodwatch vindt het huidige hervormingsvoorstel van de Europese Commissie voor de Europese levensmiddelenwetgeving ‘totaal ontoereikend’. De organisatie stelt acht concrete punten voor die ze veranderd wil zien in de Europese levensmiddelenwetgeving die dateert van 2002, vlak na de crisis rond de gekkekoeienziekte. “De hervorming die op tafel ligt bij de Europese Commissie is te zwak en zal crisissen in de hand blijven werken”, aldus foodwatch.
13 juli 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:46

De Europese consumentenorganisatie foodwatch vindt het huidige hervormingsvoorstel van de Europese Commissie voor de Europese levensmiddelenwetgeving ‘totaal ontoereikend’. De organisatie stelt acht concrete punten voor die ze veranderd wil zien in de Europese levensmiddelenwetgeving die dateert van 2002, vlak na de crisis rond de gekkekoeienziekte. “De hervorming die op tafel ligt bij de Europese Commissie is te zwak en zal crisissen in de hand blijven werken”, aldus foodwatch.

Het Fipronil-schandaal en de tienduizenden besmette eieren, het Lactalis-schandaal waarbij babymelk besmet was met salmonella of het schandaal waarbij paardenvlees in rundslasagnes terechtkwam. Het zijn enkele voorbeelden die foodwatch aanhaalde om te bewijzen dat het huidige hervormingsvoorstel van de Europese Commissie tot wijziging van de Europese levensmiddelenwetgeving niet volstaat.

“Onveilig voedsel is miljoenen keren verkocht aan nietsvermoedende consumenten, de industrie en autoriteiten zijn niet in staat geweest om de distributie van de betreffende producten volledig te traceren, en zelfs als ze de namen van frauduleuze of potentieel schadelijke producten en hun fabrikanten kenden, informeerden ze de burgers niet altijd onmiddellijk - dit moet veranderen", zei Thilo Bode, directeur van foodwatch International.

De hervorming die op tafel ligt, voorziet alleen een verbetering in de risicobeoordeling van schadelijke stoffen, zoals de toelating van onkruidverdelgers als glyfosaat. Het verbeteren van die risicobeoordeling is niet voldoende voor foodwatch. Daarom stelde het acht concrete punten, waarvan vier hoofdpunten, voor die de consumenten beter moeten beschermen en informeren.

“Een eerste belangrijk voorstel is het verplichten van de opspoorbaarheid van producten en ingrediënten, want nu wordt die niet nageleefd”, laat foodwatch weten. Nog te vaak is het onbekend waar ingrediënten exact vandaan komen, waardoor besmette producten vervolgens moeilijk op te sporen zijn. Een belangrijke factor in die opspoorbaarheid bevindt zich op het niveau van de lidstaten, waar de regelgeving hieromtrent vaak ontbreekt. "De preventie en het management lieten te wensen over en zo kon de babymelk van Lactalis zich in 86 landen verspreiden", stelde Thilo Bode, directeur van foodwatch International.

Daarnaast wil foodwatch dat het voorzorgsprincipe strikter en verplicht nageleefd wordt door de Europese Commissie, het EFSA en de autoriteiten van alle EU-lidstaten bij risicocommunicatie, risicomanagement en bij het goedkeuren van eventueel gevaarlijke stoffen. “Ook misleidende etikettering, volledige transparantie van publieke instanties, meer doorgedreven kwaliteitscontrole, het recht voor de consument om geïnformeerd te worden en acties op te zetten tegen bedrijven en overheden zijn voorstellen die wij nodig achten om de consument beter te beschermen”, aldus foodwatch.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek