Hoe aanwezig is landbouwer op sociale media?

Computers, smartphones, tablets en andere IT-apparaten zijn al even niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar waarvoor gebruiken we ze? En hoe is het gesteld met het sociale mediagebruik bij land- en tuinbouwers? Op die vraag probeerde het Vlaams Ruraal Netwerk in samenwerking met het Departement Landbouw en Visserij een antwoord te formuleren op basis van een verkennend onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt dat de drie grootste vormen van sociale media die gebruikt worden mail (96%), Facebook (45%) en apps (27%) zijn.
26 mei 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:40
Lees meer over:

Computers, smartphones, tablets en andere IT-apparaten zijn al even niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar waarvoor gebruiken we ze? En hoe is het gesteld met het sociale mediagebruik bij land- en tuinbouwers? Op die vraag probeerde het Vlaams Ruraal Netwerk in samenwerking met het Departement Landbouw en Visserij een antwoord te formuleren op basis van een verkennend onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt dat de drie grootste vormen van sociale media die gebruikt worden mail (96%), Facebook (45%) en apps (27%) zijn. 

Geavanceerde informatietechnologie is de voorbije decennia steeds verder onze levens binnengedrongen. Eerst was er de computer, dan kwam de mobiele telefoon en ondertussen tokkelen we hele dagen door op het scherm van onze smartphone en tablet. Voor landbouwers zijn er tegenwoordig steeds meer gerichte datatoepassingen beschikbaar: van apps om de gezondheid van dieren te monitoren, tot waarschuwingssystemen voor plantenziekten en gedetailleerde weersinfo.

Maar hoeveel land- en tuinbouwers maken gebruik van soortgelijke apps? En hoe aanwezig zijn ze op sociale media? Het Vlaams Ruraal Netwerk en het Departement Landbouw en Visserij lanceerden eind vorig jaar een enquête die beantwoord werd door 321 respondenten. De initiatiefnemers benadrukken wel dat het om een verkennend onderzoek gaat: de gevolgde onderzoeksmethode is niet altijd de ideale. Maar mits een correct inschatten van de restricties geeft het een idee over welke mediakanalen in trek zijn bij land- en tuinbouwers.

De deelsectoren waarin men actief is en de geografische spreiding geven op het eerste zicht een beeld dat conform is met dat van de land- en tuinbouwsector in Vlaanderen. Zo zijn de meeste respondenten actief in de akkerbouw en veehouderij en komt bijna de helft van de respondenten uit de provincie West-Vlaanderen. 75 procent van de respondenten is man. 55 procent bevindt zich in de leeftijdsgroep van 50+. Dit is representatief voor de leeftijdsverdeling in de sector, maar gezien het onderwerp toch opvallend, zo klinkt het.

De drie grootse vormen van sociale media die gebruikt worden, zijn mail (96%), Facebook (45%) en apps (27%). De andere kanalen worden veel minder gebruikt. Ongeveer vijf procent geeft aan geen sociale media te gebruiken. Facetime en Twitter worden het minst gebruikt. 90 procent van de bevraagden die een Facebook-profiel hebben, gebruikt het medium ook met een zekere frequentie. Een kwart van de Facebookgebruikers onder de respondenten gebruikt het ook uit professionele overwegingen.

Wat de smartphone betreft wordt die door ongeveer 40 procent van de respondenten gebruikt. 37 procent van de respondenten die zegt over een smartphone te beschikken, maakt ook gebruik van apps. Bij de apps wordt een erg frequent gebruik van weerapps (87%) vastgesteld, gevolgd door nieuwsapps (72%) en apps voor “landbouwgerelateerd” praktijkgebruik (52%).

Lees het volledige verslag hier

Bron: FarmCafe

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek