Hoe varkensslachthuizen de prijsvorming beïnvloeden

De marktwerking in de varkenssector is een complex samenspel van vraag en aanbod. Om daar als varkenshouder zo veel mogelijk grip op te krijgen, heeft producentenorganisatie VPOV zich als missie gesteld om de werking van de markt “bloot te leggen en te duiden”. In die geest zet de VPOV in het recentste nummer van vakblad Varkensbedrijf zijn tanden in de impact van het aantal slachtingen op de varkensprijs, en hoe slachthuizen zo de prijsvorming beïnvloeden.
15 maart 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

De marktwerking in de varkenssector is een complex samenspel van vraag en aanbod. Om daar als varkenshouder zo veel mogelijk grip op te krijgen, heeft producentenorganisatie VPOV zich als missie gesteld om de werking van de markt “bloot te leggen en te duiden”. In die geest zet de VPOV in het recentste nummer van vakblad Varkensbedrijf zijn tanden in de impact van het aantal slachtingen op de varkensprijs, en hoe slachthuizen zo de prijsvorming beïnvloeden.

Slachthuizen kunnen, door het aantal slachtingen te verhogen of verlagen, voor een stuk mee bepalen hoeveel varkensvlees er op de markt komt. Dat ze zich goed bewust zijn van de markthefboom die ze in handen hebben, wordt duidelijk in een gedetailleerde analyse van de hand van de VPOV in het maartnummer van Varkensbedrijf. Omdat Duitsland prijszetter is op de Noordwest-Europese markt wordt daarbij gebruikgemaakt van de Duitse prijzen en slachtgewichten.

“Er is een logisch verband tussen slachtgewicht en prijs: indien de vraag hoger is dan het aanbod zal er iets harder getrokken worden aan de varkens en zal het gemiddeld slachtgewicht dus dalen”, zo klinkt het. “Tegelijk stijgt de prijs. Als daarentegen het aanbod te groot is voor de vraag zullen de varkens naar achteren geschoven worden en zal het gemiddeld slachtgewicht stijgen, en de prijs dalen. Een vuistregel stelt dat een wijziging van het aanbod met 1 procent een effect heeft op de prijs van 7 procent. Dus 2,5 procent aanboddaling heeft zo een opwaarts prijseffect van (2,5 x 7 =) 17,5 procent. En 17,5 procent van 1,40 euro is 24,5 cent.”

Lees het volledige artikel hier

Bron: Varkensbedrijf

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek