nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

01.10.2019 Veganismevereniging bestrijdt positieve imago van melk

Vanaf dinsdag is op acht tramstellen in Gent en Antwerpen de boodschap ‘MELK IS DODELIJK voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’ te zien, en dat vier weken lang. Het gaat om een sensibiliseringscampagne van de Belgische veganismevereniging BE Vegan, die daarmee aandacht vraagt voor “het immense dierenleed dat schuilgaat achter zuivelproductie”. Bij de start van de campagne werden in het station van Gent een flyer en plantaardige chocomelk uitgedeeld aan treinreizigers. In de meest recente (2017) vijfjaarlijkse imago-enquête van VILT lijkt slechts een kleine minderheid van de Vlamingen (14%) ervan overtuigd dat de landbouwsector in de toekomst moet stoppen met het kweken van dieren.

Dinsdag deelde BE Vegan in het station Gent-Sint-Pieters gratis chocomelk en koekjes uit. Plantaardige chocomelk en koekjes, want de actie diende ter ondersteuning van een opvallende sensibiliseringscampagne. Acht tramstellen, in Gent en in Antwerpen, dragen een advertentie met daarop de boodschap ‘MELK IS DODELIJK voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’. Treinreizigers kregen een flyer over het waarom van de campagne en de mogelijke alternatieven voor zuivel.

Het beeld van vrolijke koetjes die in de wei melk geven, staat volgens BE Vegan mijlenver van de realiteit. “Melkkoeien worden elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt om de melkproductie op gang te brengen. De kalfjes worden bijna meteen na hun geboorte gescheiden van hun moeder, iets wat erg traumatiserend is voor beide. Nog geen drie maanden na de bevalling worden de koeien ongevraagd opnieuw kunstmatig zwanger gemaakt. Dat gaat verder tot ze zes jaar zijn, de leeftijd waarop ze geslacht worden”, klinkt het.

Daarnaast hamert de veganismevereniging op de milieu-impact van koemelk “die veel hoger ligt dan die van sojamelk en andere plantaardige melkvervangers”. Bovendien bevat zuivel volgens BE Vegan geen enkele voedingsstof die je niet in andere voedingsmiddelen vindt. “Zo zijn noten en donkere bladgroenten een goede bron van calcium, en bevat de meeste sojamelk uit de winkel evenveel calcium, vitamine D en B12 als koemelk.” Met de campagne wil BE Vegan naar eigen zeggen de individuele landbouwers niet viseren. “Zij moeten door de overheid geholpen worden bij de omschakeling naar diervrije en milieuvriendelijke alternatieven voor melk.”

De bewust choquerende boodschap van de campagne zet de aanval in op het algemeen positieve imago van melk. Lang niet iedereen drinkt melk, maar de grote meerderheid van de landgenoten consumeert wel dagelijks zuivel in de vorm van kaas, yoghurt, een scheutje melk bij de koffie of als ingrediënt in bijvoorbeeld pannenkoeken. Bij 96 procent van de Belgische gezinnen staat er melk in de koelkast. Of melk thuishoort in een evenwichtig voedingspatroon is één van zeven factchecks in het jongste boekje van Veldverkenners.

Gaat het over dierenwelzijn, dan leert de vijfjaarlijkse imago-enquête van VILT dat het grootste deel van de Vlamingen landbouw als diervriendelijk ziet. Een kleine minderheid (14%) vindt dat de sector in de toekomst moet stoppen met het kweken van dieren. In 2017 vermoedde ongeveer een derde van de respondenten dat landbouwers in de toekomst insecten, algen, soja en vis zullen gaan kweken.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: BE Vegan

Volg VILT ook via