nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

13.11.2019 Nederland gaat trager rijden tegen stikstof

De maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen wordt verlaagd van 130 naar 100 kilometer per uur. Deze snelheidsbeperking moet ervoor zorgen dat minder stikstofoxiden worden uitgestoten waardoor weer ruimte voor woningbouw en de aanleg van wegen vrij komt. Premier Mark Rutte noemde het “een rotmaatregel”, die nu eenmaal nodig is "om te voorkomen dat Nederland op slot gaat" en banen verloren gaan.
Nadat de Raad van State het PAS-beleid had afgeschoten omdat het niet genoeg bescherming bood aan speciale natuurgebieden, zocht de Nederlandse regering verwoed naar nieuwe oplossingen. De boeren en aannemers mengden zich in de discussie, wat leidde tot grote protesten.
 
Een van de nieuwe maatregelen is de snelheidsbeperking. Al blijft de limiet tussen 19u en 6u op 130 kilometer per uur op de snelwegen buiten de Randstad. De snelheidslimiet van 100 kilometer per uur was al ingevoerd in het verstedelijkte westen. "Niemand vindt het leuk", zei Rutte woensdag, wiens VVD zich eerder juist inspande om de snelheidslimiet overal te verhogen tot 130. “Maar banen gaan boven snelheid".
 
Wanneer de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen precies zal ingaan is nog niet duidelijk. De Nederlandse minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen wil voor 1 december met een plan van aanpak komen.
 
Naast de snelheidsbeperking werden nog andere maatregelen aangekondigd, waarvan de meeste dinsdag al uitlekten. Zo komt er onder meer een speciale noodwet, die ervoor zorgt dat projecten als het versterken van de dijken kunnen doorgaan. Ook de samenstelling van veevoer wordt aangepast, met minder enzymen, dat de ammoniakuitstoot moet beperken.
Het gaat volgens Rutte om een eerste pakket maatregelen. Later worden nog ingrepen aangekondigd die soelaas bieden op de lange termijn.

Bron: Belga / Eigen verslaggeving

Volg VILT ook via