nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

16.01.2018 Italiaanse wijn en voeding scheren hoge toppen

Italië heeft vorig jaar een nieuw record geboekt met de export van gastronomische producten zoals pasta, prosciutto en mozzarella. De uitvoer van voedingsproducten steeg met 7 procent en was goed voor meer dan 41 miljard euro, zo meldt de grootste Italiaanse landbouwvakbond op basis van cijfers van het nationaal instituut van de statistiek (Istat). Bijna twee derde van de export was bestemd voor landen binnen de Europese Unie. Wijn is het meest uitgevoerde Italiaanse voedingsproduct, goed voor 6 miljard euro (+7%).

De Italiaanse boerenbond Coldiretti maakt zich vrolijk over de recordomzet die vorig jaar gerealiseerd is met de export van landbouw- en voedingsproducten. Niet eerder verliep de export zo vlot als in 2017 (+7% t.o.v. 2016), wat resulteerde in een exportwaarde van 41 miljard euro. “Dit bevestigt het potentieel van ‘made in Italy’”, klinkt het fier bij de producenten. Bijna twee derde van de export is bestemd voor andere Europese landen, waar voeding met een groen-wit-rood vlagje vijf procent aan omzet won. De Verenigde Staten zijn de derde belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor de Italiaanse agrovoedingsindustrie, na Duitsland en Frankrijk en voor Groot-Brittannië.

De grootste stijgingen werden genoteerd in China (+17%), Japan (+39%) en Rusland (+31%), ondanks het Russische embargo op een aantal verse producten. Sterkhouders van de export zijn de basisproducten van het mediterrane dieet, te beginnen bij wijn dat het meest uitgevoerde Italiaanse product is. Daarna volgen groenten en fruit. Doen het ook goed: Italiaanse kazen, wat volgens Coldiretti te danken is aan de verplichte oorsprongsetikettering, en salami.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via