Lage melkprijs zit FrieslandCampina dwars

De lage prijs voor melkproducten drukt de resultaten van FrieslandCampina. Het Nederlandse zuivelconcern - met vestigingen in België - dat een gegarandeerde minimumprijs aan aangesloten boeren betaalt, zag de omzet het afgelopen halfjaar dalen. Ook het bedrijfsresultaat stond onder druk. “Net als in het laatste kwartaal van vorig jaar hadden we in het eerste kwartaal van 2018 te kampen met lage noteringen voor basiszuivel, die de door de onderneming uitbetaalde garantieprijs voor melk aan leden-melkveehouders onvoldoende compenseren”, reageert Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina. “In het tweede kwartaal zien we echter herstel.”
30 augustus 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:46
Lees meer over:

De lage prijs voor melkproducten drukt de resultaten van FrieslandCampina. Het Nederlandse zuivelconcern - met vestigingen in België - dat een gegarandeerde minimumprijs aan aangesloten boeren betaalt, zag de omzet het afgelopen halfjaar dalen. Ook het bedrijfsresultaat stond onder druk. “Net als in het laatste kwartaal van vorig jaar hadden we in het eerste kwartaal van 2018 te kampen met lage noteringen voor basiszuivel, die de door de onderneming uitbetaalde garantieprijs voor melk aan leden-melkveehouders onvoldoende compenseren”, reageert Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina. “In het tweede kwartaal zien we echter herstel.”

De omzet van FrieslandCampina bedraagt in het eerste halfjaar van 2018 5.721 miljoen euro. Dit is 5,8 procent lager ten opzichte van vorig jaar. “De winst daalt met 32,7 procent naar 109 miljoen euro, voornamelijk een gevolg van verliezen bij de verkoop van de basiszuivelproducten kaas, boter en melkpoeder”, laat het bedrijf weten. “De pro forma melkprijs voor de leden-melkveehouders is afgenomen met 4,2 procent naar 36,74 euro per 100 kilo melk. De interim-uitkering voor de leden-melkveehouders bedraagt 0,41 euro per 100 kilo melk.”

Ook in Azië verloopt het moeizamer voor het zuivelconcern. Daar is veel concurrentie op de markt voor kindervoeding, wat de prijzen onder druk zet. “In Azië worden we uitgedaagd om te vechten voor onze marktpositie”, zegt Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina. “Dit vraagt om extra investeringen en een slagvaardige organisatie. Daarom is per 1 januari 2018 de organisatiestructuur aangepast en loopt er een intensief transformatieprogramma. Dit stelt ons in staat sneller in de markt te opereren en kosten structureel te verlagen.”

Volgens het bedrijf is er beterschap in zicht. “De verwachting is dat in de tweede helft van 2018, door de relatief hoge melkprijzen, de wereldwijde melkproductie verder stijgt”, aldus FrieslandCampina. Het bedrijf verwacht wel dat de langdurige droogte in Noord-Europa een negatieve invloed zal hebben op de voerproductie, wat op zijn beurt de groei van de melkaanvoer onder druk zal zetten. “Maar de vraag naar zuivel op de wereldmarkt zal hoog blijven, dit dankzij een sterke economische groei in landen die zuivelproducten importeren, zoals China, landen in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten.”

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek