nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

06.11.2019 Landbouwers bezorgd over komst Jumbo

De ambitieuze plannen van de Nederlandse supermarktketen Jumbo in België zorgen voor ongerustheid bij de Belgische landbouwers. Ze vrezen een prijzenoorlog in de sector, op de kap van de landbouwers. “Promotie voeren voor producten is oké, ja zelfs broodnodig, maar onverantwoorde stuntprijzen en prijzenslagen die druk zetten op de eigen leveranciers en uiteindelijk ook op onze producenten zelf, dat is niet oké”, reageert Sonja De Becker, voorzitter van Boerenbond. Ook bij het Algemeen Boerensyndicaat heerst er ongerustheid.

Jumbo opent deze week een eerste supermarkt in ons land, in het Limburgse Pelt. Binnen vijf jaar hoopt de Nederlandse nummer twee - ze moeten er enkel Albert Heijn laten voorgaan - honderd winkels te openen in Vlaanderen. Jumbo kijkt ook richting Franstalig België. Vooral de lage prijzen die Jumbo in België belooft, baart de landbouwers zorgen. Ook al zegt de supermarkt geen prijzenoorlog te willen ontketenen met Colruyt. "De komende maanden zal moeten blijken of dat echt zo is”, reageert Boerenbond-voorzitter Sonja De Becker. “Want de bazen van Jumbo staan er in Nederland om bekend dat ze 'verrassend' uit de hoek kunnen komen.”

Ook bij landbouworganisatie ABS, het Algemeen Boerensyndicaat, is er ongerustheid. "Hopelijk volgt er geen race om de laagste prijs, in het bijzonder voor de verse producten", zegt ABS-voorzitter Hendrik Vandamme. Zo'n prijzenoorlog dreigt op de kap van de producenten, de landbouwers dus, te belanden, vrezen de landbouworganisaties.

Niet alleen aan de kant van de producenten kijkt men met argusogen naar de komst van Jumbo. Ook de zelfstandige voedingshandelaar houden de ontwikkelingen nauw in de gaten. Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van de zelfstandige voedingshandel, vindt alvast dat er te veel supermarkten zijn in België. “Met de onbeperkte openingen van nieuwe winkels, wordt het verdienmodel in de sector ernstig bedreigd”, klinkt het. “Bij elke winkelopening ontstaat een nieuwe ratrace op basis van prijskortingen en allerlei promoties, waardoor het verdienmodel uiteindelijk bij alle marktspelers in gevaar komt. Dit zal in de komende jaren ook duizenden banen kosten in de retail sector.”

Boerenbond betreurt het feit dat het binnen het ketenoverleg niet gelukt is om ‘correcte’ en ‘onredelijke’ promoties te definiëren. “Zeker nu de federale overheid aan de slag gaat om de Europese richtlijn rond oneerlijke handelspraktijken om te zetten naar Belgische wetgeving zou het een sterk signaal zijn indien we als partners in het ketenoverleg erin zouden slagen zelf een aantal essentiële spelregels hierover overeen te komen”, aldus Sonja De Becker. “Het zou ook de supermarkten zelf steviger positioneren en onderscheiden ten aanzien van concurrenten die deze spelregels niet respecteren.”

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via