nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

30.08.2019 Lidl wil met dumpingprijzen verspilling tegengaan

Supermarktketen Lidl is een proefproject gestart waarbij het producten die de dag zelf nog vervallen aan dumpingprijzen zal verkopen. “Ze worden verkocht aan zeer lage prijzen, bijvoorbeeld aan 50 of 25 eurocent voor een stuk vis of vlees”, vertelt PR- en communicatieverantwoordelijke Isabelle Colbrandt. Daarmee wil Lidl de strijd aanbinden tegen voedselverspilling. Voorlopig loopt het project enkel in Luxemburg, maar gezien de veelbelovende resultaten is de kans groot dat het ook in ons land ingang zal vinden.

In de tien filialen van Lidl in het Groothertogdom Luxemburg krijgen producten die de dag zelf vervallen het label ‘Bon appétit, zéro gaspi’. “Om te voorkomen dat de producten moeten vernietigd worden, worden ze tegen heel lage prijzen aangeboden. Bovendien gaat de helft van de opbrengsten uit deze gelabelde producten naar de Luxemburgse voedselbanken”, vertelt Colbrandt. Zij wijst erop dat het systeem niet in strijd is met de wet die stelt dat producten niet met verlies mogen verkocht worden. “Dat komt omdat het gaat om producten die niet meer voor de verkoop zijn bestemd”, klinkt het. 

Het Luxemburgse proefproject wordt in het najaar geëvalueerd. Daarna zal Lid beslissen of het wordt verdergezet en uitgebreid. Communicatieverantwoordelijke Isabelle Colbrandt is alvast positief. “De eerste resultaten zijn veelbelovend. De kans is dus groot dat het Luxemburgse experiment ook naar ons land zal komen overwaaien.  

Bron: De Morgen

Volg VILT ook via