Limburg plaatst hoeveproducten in vedette op website

De provincie Limburg heeft de Week van de Korte Keten die nog loopt tot en met 3 juni, ingezet met de lancering van een gloednieuw online platform waarop alle relevante informatie over Limburgse hoeve- en streekproducten wordt gebundeld. “De nieuwe portaalsite www.limburgsmaaktnaarmeer.be biedt een totaaloverzicht van het Limburgse aanbod en laat je de land- en tuinbouwbedrijven achter het product ontdekken. Je vindt er ook tal van recepten en inspirerende verhalen”, zegt gedeputeerde van Landbouw en Platteland Inge Moors.
30 mei 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:45

De provincie Limburg heeft de Week van de Korte Keten die nog loopt tot en met 3 juni, ingezet met de lancering van een gloednieuw online platform waarop alle relevante informatie over Limburgse hoeve- en streekproducten wordt gebundeld. “De nieuwe portaalsite www.limburgsmaaktnaarmeer.be biedt een totaaloverzicht van het Limburgse aanbod en laat je de land- en tuinbouwbedrijven achter het product ontdekken. Je vindt er ook tal van recepten en inspirerende verhalen”, zegt gedeputeerde van Landbouw en Platteland Inge Moors.

De Week van de Korte Keten is een initiatief van het Steunpunt Korte Keten, de Vlaamse overheid, de Vlaamse provincies, VLAM en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Heel de week lang zetten producenten van hoeve- en streekproducten hun deuren open voor het grote publiek en organiseren zij uiteenlopende activiteiten om hun dagelijkse landbouwactiviteiten dichter bij de mensen te brengen en hun producten in de kijker te plaatsen.

Authentieke producten zijn de laatste tijd erg populair geworden en de verkoop van lokale hoeve- en streekproducten zit dan ook duidelijk in de lift. “De smaak en versheid van producten afkomstig van landbouwbedrijven uit de buurt worden steeds meer gewaardeerd door de consument. Deze producten brengen het verhaal van de producent op je bord. Het beperkte aantal schakels tussen producent en consument zorgen bovendien voor een grote mate van transparantie en vertrouwen”, vertelt gedeputeerde Moors.

Omdat de provincie gemerkt heeft dat het aanbod vaak nog onvoldoende gekend is bij de consument, werd het online platform www.limburgsmaaktnaarmeer.be in het leven geroepen. Naast een totaaloverzicht en specifieke productpagina’s worden de producten via recepten en inspiratie-artikels op een originele manier onder de aandacht gebracht. Interviews laten de consument kennismaken met Limburgse producenten en versterken het verhaal achter hun product. De geïntegreerde zoekfunctie en kaartapplicatie zorgen ervoor dat mensen snel het product en de verkooppunten in hun buurt kunnen terugvinden.

De website kadert binnen het plattelandsontwikkelingsprogramma Platteland Plus en kon rekenen op de steun van Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege. Naast de nieuwe website komen er ook interactieve masterclasses. Tijdens deze masterclasses kunnen landbouwers zich verder verdiepen in de hoeveverkoop en hun korte-ketenverkoop optimaliseren met het gespecialiseerd advies van experts. “Hiermee zorgen we dat de klant het winkelen bij zijn lokale landbouwer als een kwaliteitsbeleving ervaart,” aldus Moors. In totaal werd er 190.000 euro geïnvesteerd in het project.

Een ander nieuw initiatief van de provincie is ‘Woensdag Streekdag’. “We willen hiermee elke eerste woensdag van de maand omdopen tot een dag met bijzondere aandacht voor Limburgse hoeve- en streekproducten”, legt gedeputeerde Moors uit. “Het moet de mensen aanzetten om elke eerste woensdag van de maand – en bij uitbreiding elke dag – in de supermarkt of op de hoeve en in de keuken bij het koken bewust te kiezen voor producten van eigen bodem.” 

Beeld: Provincie Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek