nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

28.08.2020 Lockdown zorgde voor boost thuisconsumptie

Van maart tot juni werden 15 procent meer verse aardappelen gekocht. Er belandden in die periode ook meer verse groenten en fruit in onze winkelkar. De lockdown in volle corornacrisis heeft onze thuisconsumptie aangewakkerd waarbij velen teruggrepen naar de vertrouwde Vlaamse kost.
Aardappelen zijn enorm veelzijdig in de keuken en dat heeft de Belg goed begrepen tijdens de lockdown. Door de sluiting van de horeca, het wegvallen van de catering voor evenementen en scholen en het stilvallen van de export, kregen we te maken met gigantische overschotten. Toch hebben de consumenten hun best gedaan om toch een deel van die overschotten te compenseren.
 
Dat blijkt althans uit een onderzoek van consumentenpanel GfK. Tussen maart en juni kochten we 15 procent meer verse aardappelen in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Ook het aandeel diepvriesaardappelproducten steeg met 37 procent.
 
Volgens Kris Michiels van VLAM heeft de hogere consumptie van aardappelen niet alleen te maken met onze voorliefde voor frieten. “Voor de coronacrisis werd heel wat geëxperimenteerd met andere producten, zoals pasta en quinoa, waardoor het thuisverbruik van de aardappel onder druk stond”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad. “Maar doordat we elke dag thuis zaten en meer zelf moesten gaan koken, werd het moeilijker om elke dag nog nieuwe gerechten uit te vinden.”
 
Door dat gebrek aan inspiratie zijn we volgens Michiels opnieuw overgeschakeld op de traditionele eetgewoontes. “De aardappel is een product dat we goed kennen en waarmee we gemakkelijk kunnen combineren. We weten dat we er van alles mee kunnen doen. Daarom was het tijdens de lockdown gemakkelijker om te kiezen voor die traditionele gerechten met ­patatten, groenten en een stukje vlees.”
 
Meer verse groenten en fruit
 
Naast aardappelen is ook de consumptie van verse groenten en fruit gestegen. Dat leidt fruit- en groentereus Greenyard althans af uit zijn resultaten van het eerste kwartaal, waarbij de omzet met 11,4 procent gestegen is tot 1,1 miljard euro.
 
De verkoop van verse groenten en fruit van Greenyard klom met 12,9 procent, goed voor 959 miljoen euro. Ook het aandeel groenten en fruit in blik en diepvries kende een lichte stijging van 4,6 procent tot 190 miljoen euro.
 
Die stijging dankt Greenyard aan de supermarkten die een hoger volume aankochten. Daarnaast wijst het bedrijf op de positieve impact van de coronacrisis, waarbij het thuisverbuik van de consumenten steeg én ze meer naar gezonde en verse groenten en fruit grepen.

Bron: Het Nieuwsblad / De Tijd

Volg VILT ook via